ملخص الجهاز:
"از آنجا که ملاکهای عضویت در این دو شورا از دیدگه دستاندر کاران و مراجع تشکیل دهنده شوراها متفاوت است زیرا یکی به ملاکهای اعتقادی و دیگربه تخصص و تجربه در امور کشاورزی اولویت میدهند،شوراهای ده و دهستان متجانس وهماهنگ نیستند و نمیتوانند با یکدیگر همکاری کنند ثرات اقتصادی مراکز خدمات باید اذعان کرد که مراکز خدمات علیرغم آنکه چند سالی بیشتر نیست که به فعالیتمشغولند و در این مدت نیز بر اثر دشورایهای ناشی از جنگ تحمیلی و محدودیتهای اعتباری قادربه اجرای کلیه برنامهها و طرحهای پیشبینی شده در روستاهای حوزه فعالیت خود نشدهاند،گامهای مؤثری در جهت توسعه کشاورزی برداشتهاند و میتوان گفت تا حدودی به وضع نابسامانکشاورزی کشور سروسامانی بخشیدهاند گرگونی در عوامل تولید ایجاد دگرگونی اساسی در کشاورزی مستلزم بهرهبرداری مطلوب از منابع آب و خاک ونیروی کار است.
مرکز خدمات کشاورزی در منطقۀ قزوین در زمینۀ توسعۀ منابع آب موفق به حفر دوحلقه چاه عمیق،لایرویی پنج رشته قنات،مرمت14 رشته قنات،احداث 81320متر کانالآبرسانی و15 باب استخر ذخیره آب،پوشش 11نهر جهت جلوگیری از پرت آب و احداث سیل-بند سطح زیر کشت آبی را افزایش داده است در نتیجه نسبت به قبل از انقلاب اسلامی بر سطحزیر کشت محصولات حدود 3400هکتار افزوده است،در منطقه بلوچستان نیز از 60پروژهایکه مراکز خدمات مطالعه شده انجام دادهاند،66درصد آن مربوط به پروژههای آب و خاکاست.
15-کمبود نیروی انسانی مورد نیاز بویژه کارشناس در زمینههای مختلف موجب شدهاست که طرحهای عمرانی علیرغم آنچه در آییننامه پیشبینی شده است در سطح شهرستانتهیه شود،در نتیجه بخش عظیمی از وظایف مراکز خدمات دهستان به شهرستان انتقال یافتهاست و به موازارت آن از قدرت تصمیمگیری مراکز خدمات دهستان کاسته شده است."