ملخص الجهاز:
"مادر یکی از دانشآموزان اینگونه دبستانها اظهار داشته است که دخترش روز اول ورود به کلاس،از ترس گریخته و ناپدید گشته بود و هنگامی که او را یافتند و با اکراه به کلاس بردند،به اندازهای مجذوب کلاس شده بود که روز بعد، با وجودی که کسالت پیدا کرده بود و مادرش میخواست او را برای استراحت در منزل نگاه دارد و مانع از رفتن او به مدرسه شود،موفق نگردید.
چنانکه گفتهاند: درس معلم ار بود زمزمهء محبتی جمعه به مکتب آورد طفل گریزپای را اما فرق روش پروفسور لوزانوف با روشهای گذشته در این است که در این روش شاگرد،تنها و بخودی خود-بدون در نظر گرفتن روش آموزگار-به درس علاقهمند میشود.
ویژگی دیگری که در روش آموزشی اینگونه دبستانهای صوفیه به چشم میخورد،این است که تمرین و مشق شبانه بهطور کلی وجود ندارد،بهطوری که دانشآموزان در منزل خود وقت بیشتری برای بازی و تماس با والدین پیدا میکنند.
پیش از این به چند قطعه موسیقی کلاسیک خارجی اشاره شد،حال ببینیم آیا برای آن عده از ایرانیانی که به موسیقی کلاسیک غربی هیچگونه آشنایی ندارند،با این روش در آموزش مطالب درسی همان نتایج بدست خواهد آمد یا نه؟ برای به دست آوردن کاربرد عملی روش پروفسور لوزانوف میتوان آزمایشی به قرار زیر انجام داد: عدهای از دانشآموزان را به سه گروه تقسیم کرد.
تصور میشود که دو عنصر ریتم و ملودی که موسیقی ایرانی را غنی میسازد برای کاربرد روش پروفسور لوزانوف کفایت کند به شرط آنکه سرکشی روانی به وجود نیاورد و موجب آرامش باشد."