ملخص الجهاز:
"همینکه گاه دستاندرکاران رسانهها، در صحبتهای بعضا خصوصی و درد دل گونهشان، از شکلگیری ارتباط اهالی ادبیات با آنان براساس جایگاه رسانهیی که بالطبع، آنرا در شرایط و زمان مشخصی محدود و تعریف میکند، گله دارند، و نیز همینکه گاه عرصهی رانتجویی و رانتخواریهای حتا اقتصادی حوزهی خبر، به بخشهای فرهنگی و هنری آن نیز کشیده میشود، یا اینکه توجه رسانهیی به یک شخصیت فراموششده در عرصهی ادبیات، به احیای مجدد او و خلق آثار جدید میانجامد، خود نشانههای تاکیدی بر این نقش غیر قابل انکار رسانه در رابطهی متقابل با هنر و ادبیات است.
از این گذشته، نقش اعتباری رسانه در بسیاری مواقع موجب میشود نوعی فضای کاذب در نزد شاعر و نویسندهی شاغل در آن، در ارتباط با دنیای پیرامون ایجاد شود که چه از جنبهی خودبزرگبینی و چه از منظر ناراستی دیگران در برخورد با آثار ارایهشده صورت بگیرد، شاعر و نویسندهی مورد نظر ما را به درجهای از سطحیگرایی سوق میدهد که حاصل آن، علاوه بر خلق نشدن آثار ماندگار، نوعی تصور و توقع را در وجود او شکل میدهد که در رفتارهای بعدی در مواجهه با واقعیتهای بعضا بیرحم، بسیار تاثیرگذار و ازجمله، زمینهساز شکست و سرخوردگی یا تغییرناپذیری در نتیجهی ایجاد غرور کاذب، میتواند باشد."