خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر،بررسی تأثیر دو نوع رژیم غذایی(رژیم غذایی کمبود عنصر روی و کمبود عنصر آهن)بر رشد بدنی،حافظه،یادگیری و فعالیت حرکتی موشهای صحرایی جوان بوده است.جامعهء آماری این تحقیق را موشهای ماده(نژاد آلبینو-ویستار)انستیتو پاستور ایران تشکیل دادند.موشهای مادر طی 28 روز(یک سوم آخر دوره بارداری و دوره شیردهی)رژیمهای غذایی استاندارد،کمبود عنصر روی >Zn>1/5ppm) 5/0)و کمبود عنصر آهن >Fe>6ppm) 2)را دریافت کردند.پس از زایمان نوزادان نر هر گروه تا سن 70 روزگی در سه مرحله بدو تولد(1 روزگی)،پایان شیرخوارگی(21 روزگی)و در آغاز جوانی(70 روزگی) مورد سنجش برخی از شاخصهای آنتروپومتریکی(قد و وزن)،رشد مغزی،غلظت عناصر روی و آهن سرم خون و حافظه و یا دگیری قرار گرفتند.سرانجام فعالیت حرکتی موشها با استفاده از ماز آبی موریس و دستگاه Open-field اندازهگیری شد.تجزیه و تحلیل دادهها از طریق تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی در سطح معنیداری 05/0>p نشان داد که علاوه بر نقش مهم عناصر روی و آهن در رشد مطلوب جسمانی،مغزی و حافظه و یادگیری،این دو عنصر در عملکرد حرکتی مطلوب موشهای جوان نیز مؤثر میباشند.به طور کلی نتایج تحقیق بیان میکنند که عنصر روی از اهمیت بیشتری نسبت به آن در رشد جسمانی،مغزی،حافظه،یادگیری و فعالیت حرکتی مطلوب برخوردار است.
ملخص الجهاز:
"مشاهده میشود،در گروه کمبود عنصر روی میانگین زمان لازم برای رسیدن به سکو و میانگین
اما بین گروه کنترل و گروه کمبود عنصر آهن اختلاف معنیداری در زمان لازم برای
به ربع دایرهء هدف در گروههای کنترل،کمبود روی و کمبود آهن در مرحلهء اکتساب را نشان میدهد.
نتایج آماری آزمون یادداری نشان میدهد که گروههای کمبود روی و آهن در مدت زمان لازم
نتایج آزمون ماز آبی موریس نشان داده که سرعت حرکت گروه کمبود روی به میزان معنیداری
نشاندهندهء اختلاف معنیداری بین گروههای کمبود روی و آهن است(001/0>P).
گروه کمبود آهن نیز کمتر از گروه کنترل بود،اما این تفاوت معنیدار نبوده است(05/0<P).
نتایج نشان دادهاند که گروه کمبود روی به میزان معنیداری مسافت کمتری را نسبت به دو
موجب کاهش رشد جسمانی و مغزی نوزادان آنها میشود که این امر در گروه کمبود روی
نتایج حاصل از تحلیل دادهها ماز آبی موریس نشان میدهد که کمبود عنصر روی درزمان
افزایش و میانگین درصد زمان سپری شده در ربع دایرهء هدف کاهش یافته است که این امر
اکتساب،بیانگر این است که اکتساب و تثبیت حافظه در گروه کمبود روی دچار اختلال شده و
Batra Seth معنیداری در زمان رسیدن به سکو و مسافت طی شده داشته است که این نتایج نیز نشان
نشان میدهد که میانگین درصد زمان سپری شده در ربع دایرهء هدف در گروه کمبود آهن
یادگیری در گروه کمبود آهن هرچند به صورت ناچیز انجام شده است.
توجه به کاهش غیر معنیدار درصد زمان سپری شده در ربع دایرهء هدف در گروه کمبود آهن"