ملخص الجهاز:
"رعایت این شیوه باعث میگردد تا در انتقال چگونگی انجام یکایک موارد مربوط به"موزیکالیته"از فردی به فرد دیگر دارای امکان ارایه راه کارهای لازم بوده و بدین ترتیب تنها به ذکر جملاتی از قبیل"با قلب اجرا نمودن"و یا"از دل برخواستن اصوات"و دیگر جملات مشابه اکتفا نمینماییم.
مثال(3)خط ریتمیک ساده با سکوت (به تصویر صفحه مراجعه شود) مثال(4)خط ریتمیک ترکیبی با سکوت (به تصویر صفحه مراجعه شود) در هریک از تقسیمات"آرتیکولاسیون"(چنانچه در مثالهای فوق با علامت(به تصویر صفحه مراجعه شود)نشان داده شده است)، باید به هنگام اجرا خیزوافتی ظریف از نظر دینامیکی صورت پذیرد.
مثال(7)خط ریتمیک ساده با سکوت با علایم خیزوافت صوتی (به تصویر صفحه مراجعه شود) مثال(8)خط ریتمیک ترکیبی با سکوت با علایم خیزوافت صوتی (به تصویر صفحه مراجعه شود) لازم به ذکر است،خیزوافتهایی که در هریک از تقسیمات"آرتیکولاسیون"ریتمها اتفاق میافتد،نباید با علایم "کرشندو13"و یا"دکرشندو14"که برای رعایت دینامیک آثار مورد استفاده قرار میگیرند،اشتباه گرفته شود.
V. Beethoven Fantasy for Piano,Chor and Orchestra Adagio ma non trapppo (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2-ارزشهای ریتمیکی که در قطعات و آثار موسیقی به صورت برابر تقسیم شده و با خط اتصال(لگاتو15)به هم متصل شدهاند،لازم است به هنگام اجرا"تکیه16"بیشتری روی ارزش(نت)اول انجام پذیرد.
V. Beethoven Sonatine No. l (به تصویر صفحه مراجعه شود) علامت تکیه روی نتهای مورد نظر در مثالهای فوق به شکل (U) نشان داده شده است.
چنانچه پیش از این نیز اشاره شده بود،بدیهی است موارد ذکر شده در این بند و بندهای دیگر در صورتی لازم به رعایت و انجام میباشند که از جانب آهنگساز برای نت و یا نتهای مورد نظر هیچگونه علامت یا علایم به خصوصی ارایه نشده باشد."