ملخص الجهاز:
"2-ادبی: الف-بدیع: الف ا-بدیع لفظی:در این قسمت انواع صنایع بدیع لفظی استخراج و درصد آن نسبت به تعداد ابیات ارائه شده است،ضمن اینکه کلمات قافیه که یکبار از نظر موسیقی کناری مورد بررسی قرار گرفتهاند،در قسمت بدیع لفظی به دلیل اینکه بدون استثناء تمام قوافی در هر بیت نوعی جناس یا سجع باهم دارند،در این آمار لحاظ نشده است،زیرا هیچ تأثیری در سنجش حکایات ندارد.
3-ویژگیهای دورهء نخست زبان فارسی:در این قسمت مطابق کتابهای سبکشناسی نثر مرحوم بهار،سبک خراسانی در شعر فارسی از دکتر محمد جعفر محجوب و کلیات سبک شناسی از دکتر سیروس شمیسا ویژگیهای دورهء نخست زبان فارسی استخراج و درصد آنها نسبت به ابیات یک حکایت ارائه شده است.
5-حکایات جداگانه از نظر فکری و ارتباط آنها با ابیات قبل مورد بررسی قرار گرفته و دو به دوی آنها باهم مقایسه شده است و درنهایت برمبنای این حکایت،مثنوی مولوی با منظومههای عطار مقایسه شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) مقایسه نهایی مثنوی مولوی با مثنویهای عطار 1-زبانی الف:موسیقی کناری،عطار در این زمینه(عروض،ردیف،قافیه)چنانکه در جدول ملاحظه میشود به مراتب قویتر از مولوی است،ضمن اینکه در مثنوی(در این حکایات مشترک)13 بیت عیب قافیه دارد.
14-بسیاری از حکایات عطار یک موضوع تاریخی است و از نظر ادبی لطف چندانی ندارد، درحالیکه مولوی در موضوعات تاریخی نیز برای بیان اندیشه و افکار خود دخل و تصرفهایی را روا داشته است به عنوان نمونه میتوان به حکایت(حضرت علی و عمرو بن عبدود) رجوع کرد،که در آنجا علی رغم تمام کتب تاریخی که حضرت علی(ع)عمرو بن عبدود را میکشد،مولوی میگوید عمرو بر دست حضرت علی(ع)ایمان آورد و چندین نفر دیگر نیز از قبیله او اسلام آوردند."