ملخص الجهاز:
پس بنا بعقیده روسو باید طفولیت را محترم شمرد و طفلرا در حرکات و؟؟؟آزاد گذاشت و این عقیده نادرست است که بعضیها این حرکات را قابل حذف میدانند روسو معتقد است چیزیکه؟؟؟مربیان و فاضل نما،وقت تلف شده نام دارد از آن برای رشد طفل بحداکثر استفاده شده است و نیز میگوید:آیا خوشبخت بودن چیز مهمی نیست؟آیا پریدن،بازی کردن،دویدن در تمام روز،چیز مهم و مفید برای اطفال نیست؟پس اگر کودکی مفید است باید توجه دقیق بآن معطوف داشت کودک بخودی خود جالب توجه است سابقا گمان میبردند که کودک موجود ناقصی است که باید آنرا از روی انسان بزرگ تحمیل کرد اکنون نقطهء نظر کاملا عوض شده است طفل هم زندگی مخصوص بخود دارد و حق دارد زندگی نماید حالا معلوم میشود که روسو چطور از مفهوم اول طفولیت که مردم بآن عقیدهمند بودند دور شده است؟؟؟نظریات؟؟؟1و پراگماتیستها2و مربیان جدید را مورد توجه قرار دهیم معلوم خواهد شد که ژانژاک از هر جنبهء که منظور گردد پیشرو و طلیعهء اصول جدید آموزش و پرورش بوده است شاید این مطلب درست باشد که بگوئیم اصول مثبتی که تتبعات و تحقیقات جدید دربارهء کودکشناسی بآنها رسیده است در کتاب امیل یافت میشود.
همواره باید مسرت و میل کودک موجب پیدایش و دوام دقت باشد نه زور و فشار قبل از روسو مونتی1فنلون2و لوک3باین نکته توجه کرده بودند ولی روسو علل عمیق این دستورهای اساسی را بهتر از همه دریافته است 4-قانون خودمختاری اعمال بدنی-طفل اگر بخودیخود در نظر گرفته شود موجود ناقصی نیست بلکه موجودی تطبیق شده با وضعیات مخصوص بخود است فعالیتهای روحی کودک را احتیاجات او اختصاص و ارتباط دارد و زندگی روحی او نیز تشکیل یک واحد؟؟؟میدهد اغلب روانشناسان مجبور شدهاند برای مشخص کردن روحیه کودک او را با روحیه اشخاص بزرگ مقایسه نمایند.