ملخص الجهاز:
"همه دانشآموزان میتوانند 20 بگیرند؟ نوشته مرتضی مجدفر ممکن است از ما سئوال کنند:آیا همه شاگردان یک کلاس(و یا یک مدرسه)میتوانند دروس را به حد مطلوب و کامل فرا بگیرند و استحقاق دریافت بالاترین نمره امتحانی را،که در حال حاضر در نظام آموزشی ما بر مبنای تقسیمبندی صفر تا 20،ارزش بیست است، داشته باشند؟ پاسخها متفاوت است و بستگی به این دارد که از چه زاویهای،و از دیدگاه چه کسانی به این پرسش،پاسخ دهیم؛توجه کنید:در یک بررسی آماری و نظرخواهی ساده در جمع معلمان یکی از شهرستانهای حاشیهای شهر تهران(از ذکر اسم شهرستان به دلایلی خودداری میشود)،در بین 420 معلم حاضر در مجمع عمومی آموزگاران پایه دوم،این سؤال به صورت کتبی مطرح شد و مقرر گردید معلمان نظرات خود را به طور مشروح و با ذکر پاسخ مثبت یا منفی بنویسند.
به اعتقاد«کارول»استعداد با طول زمان یادگیری متناسب است و لذا اگر بتوانیم شرایطی را فراهم آوریم که زمان آموزش برای افرادی که ظاهرا کم استعداد هستند و در واقع زمان بیشتری را برای یادگیری طلب میکنند،افزایش یابد،حتی امکان اینکه این افراد هم به (به تصویر صفحه مراجعه شود) بالاترین نمره ممکن دست یابند،وجود خواهد داشت.
اگر در نظام سنتی آموزش و پرورش،چون ظاهرا فلان درس،درس مشکلی است، برای آن کلاس تقویتی(افزودن زمان یادگیری)برگزار میکنیم،ولی در نظام پویای تعلیموتربیت،با مراجعه به بخش آزمونها و ابزارهای اندازهگیری تشخیصی و ملاکهای مربوط به آن در درون بسته آموزشی خود، ضرروت و چگونگی برگزاری کلاس تقویتی را تحلیل میکنیم و برای تشکیل آن ارائه طریق میدهیم و حتی ممکن است انجام آن را بیفایده تشخیص دهیم و ابزار دیگری را جایگزین سازیم."