ملخص الجهاز:
"داوری:اگر ما میخواهیم بگوییم چه راهکارهایی وجود دارد و داشتن تشکلات و نشریه را مورد خوبی میدانیم باید این مسئله هم بررسی شود که آیا در جامعه ما بستری برای این فعالیتها وجود دارد و آیا بدنه فرهنگی جامعه ما توان چنین راهکارهایی را دارد یا خیر؟چرا چنین بستری در تاریخ آموزش و پرورش غایب است؟ آیا خود این مسئله که این بستر وجود ندارد نباید بررسی شود؟آیا معلم با مشکلاتی که دارد توان شرکت و یا فعالیت در این تشکیلات را دارد؟آیا توان فعالیت در یک نشریه را دارد؟ معلمان همیشه بهجایی وابسته بودند و همیشه به تریبونهایی برای بیان خواستههاشان نیاز داشتند و همیشه خواستهها و حرفهاشان از صافیهایی گذشته یعنی توان ارائه خواستهها و نظرات را نداشتند و از آنجا که در جامعه ما اقشاری که تریبونهای قومی دارند به نحوی به قدرت متصل هستند قشر فرهنگی جامعه ما در این راه با مشکلات فراوانی روبرو شده است.
و به نظر من شعار معیشتی معلمان و آن دسته از تشکلهای صنفی که تأکید فوق العادهای روی معیشت داشتند و مسائل دموکراتیک معلمها و اصلاحات در آموزش و پرورش را در نظر میگرفتند در چارچوب استراتژی جناح راست میگنجد و علت جسارتی هم که معلمها دارند اینست که میدانند کانونهای قدرت در جمهوری اسلامی در واقع با این شعارها در این مرحله از زمان موافقند در مورد پیشبینی آینده من پیشبینیام اینست که این حرکتها دو هدف را دنبال میکنند بدون اینکه خود معلمها بدانند البته ممکن است بعضیشان بدانند یا بعضی ندانند مثل حرکات 1340 که ظاهرش مطالبات معلمان بود ولی در چارچوب استراتژی بود که قرار بود امینی بهجای شریف امامی روی کار بیابد."