خلاصة:
با وجود این که در مورد تعریف تروریسم اجماع قابل ذکری وجود ندارد، اما ارتکاب برخی اعمال که به ایجاد ترس, وحشت, ترور و کشتن بی¬گناهان منجر می¬شود، در بسیاری از نظام¬های حقوقی به عنوان تروریسم جرم¬انگاری شده است. در سیاست کیفری اسلام، توسل به ترور، ایجاد رعب و وحشت و سلب آسایش عمومی، جرم تلقی شده و با پاسخ کیفری شدید و سخت¬گیرانه¬ای همراه است. در عین حال، در مواردی که توسل به خشونت با انگیزه¬های سیاسی و به قصد مقابله با حکومت یا فرد حاکم انجام می¬گیرد، پاسخ¬ها تنظیم¬کننده، تدافعی و در راستای اعاده نظم اجتماعی است. بررسی سیاست کیفری اسلام در خصوص تروریسم و خشونت سیاسی موضوع این نوشتار است.
ملخص الجهاز:
"مواجهه با تروریسم و خشونت سیاسی مورد بررسی قرار گرفته است.
ایجاد تغییرات سیاسی تعریف شده است(نکـ:لاکوئیر3،33).
توجه به تعریف اشاره شده در قانون مبارزه با تروریسم انگلستان،ممکن است منظور
این نظر مورد تأیید و تصدیق مفسران قرآن هم قرار گرفته است(نک:سیوری،
میشود تعبیر عامی است که محدودیت مکانی و زمانی برای این جرم ایجاد نمیکند و
لایحه اصلاح قانون فوق به تناسب مجازات با جرم ارتکابی اشاره شده است.
این سنت و روشی است که حضرت علی(ع)در مقابله با اصحاب جمل و خوارج که
تأویل این است که افرادی که علیه حکومت اسلامی اقدام کردهاند،برای عمل خویش
علیه حکومت اسلامی قرآن و سنت دانسته شده است.
به معنای تجاوز یا رفتار غیر عادلانه است این آیه به عنوان آیه"بغی"شناخته شده
این مطلب مورد توجه بعضی دانشمندان اسلامی قرار گرفته است.
موضوع بغی و قیام علیه حکومت اشارهای نکرده است(نکـ:18/324).
سیاسی و بغی در اسلام،نحوه تعامل حضرت علی(ع)با مخالفان سیاسی خویش و مسلمانانی است که علم مخالفت با حکومت او را بلند کردند.
در مذهب حنفی در بیان حدود نامی از بغی برده نشده است(نکـ:تمرتاشی،5/486).
جهت بیان سیاست کیفری اسلام در مواجهه با خشونت سیاسی است.
به صورت مسلحانه وارد جنگ شدهاند و حکومت با آنها مقابله کرده است تا جمعیت
علی(ع)استفاده میشود که در اسلام جرم سیاسی(بغی)وجود دارد،ولی پاسخ و
مصالحه با آنها و اجابت مطالبات مشروع آنها،پاسخی در حد دفاع از موجودیت حکومت است که اگر این مقصود با دستگیری،زندان،تبعید یا هر واکنش دیگری
ضوابط خاصی تحت عنوان احکام بغی و قیام بر علیه حکومت اسلامی مقید است که"