ملخص الجهاز:
"8 آیت الله شعرانی در تعلیقاتی که در آخر تفسیر مجمع البیان به قلم خود تحریر کرده، یادآور میشود: مصنف (صاحب تفسیر مجمعالبیان) از تفسیر منسوب به امام حسن عسکری7 مطالبی نقل نکرده است و علامه حلی در ذیل عنوان محمد بن قاسم استرآبادی گفته که آن تفسیر مجعول است و مرحوم شعرانی ضمن ذکر یک اشتباه درباره دستگیری حجاج میافزاید: «واضع و جاعل این تفسیر به تاریخ آشنا نبوده است و شگفت است که آنچه از تفسیر (عسکری ددر مورد مختار) نقل کردیم، در بحارالانوار موجود است و علامه مجلسی به رد آن نپرداخته است».
12 وی در جای دیگر یادآور میشود که شیعه بیشتر روایات این دو تفسیر را تأیید نمیکند و حتی اکثر عالمان شیعی این دو تفسیر را قبول ندارند؛ زیرا تفسیر منسوب به امام حسن عسکری7 را تنها محمد بن قاسم استرآبادی روایت کرده و چنان که نویسندگان کتب رجال در شرح احوال وی بیان کردهاند و به تعبیر شیخ محمد طه در کتاب اتقان المقال و احوال الرجال، وی وضاع (حدیث ساز) بوده و به هیچ روی بر او اعتمادی نیست.
آیةالله قاضی تصریح کرده است: «در این اواخر در عصر ما یکی از بزرگان صلاح دانست که کتابی در حدیث جمع و تألیف شود که جهات ناقص تقطیع و غیره در آن نباشد و لذا کتابی به نام جامع احادیث الشیعه تألیف گردیده و دارای مزایای زیادی است؛ ولی نباید غفلت کرد که در آن کتاب باید به مصادر آن متوجه شد و یکی از معایبش آن است که اخبار زیادی که محدث نوری از مصادر ضعیفه مانند فقهالرضا، جامعالاخبار و تفسیر منسوب به امام حسن عسکری7 و امثال آنها جمع و تألیف کرده که اغلب مصادر مستدرک از این قبیل است، آن اخبار را در کتاب جامع احادیث شیعه در ردیف اخبار کتب اربعه آوردهاند و امکان دارد برخی خیال کنند چون روایت در کتاب مذکور آمده است، باعث اعتبار حدیث بشود و این طور نیست و بلکه باید مصدر و مدرک حدیث ملاحظه گردد."