ملخص الجهاز:
"هریک از سیصد و سی فقره مزبور بیکی از یازده دسته زیر تعلق دارد: 1-سلامت و رشد بدنی(احساس خستگی،سردرد،سرماخوردگی،نقص عضوی،و غیره) 2-وضع مادی و شرایط زندگی و کار(کمی پول،کار زیاد خارج از مدرسه، نداشتن خانه یا اطاق مناسب) 3-فعالیتهای دستهجمعی و تفریحی (نداشتن وقت کافی برای تفریح،نبودن وسائل ورزشی،نداشتن معاشرت) 4-روابط اجتماعی و روانی(کمرو بودن،احساس حقارت،محبوب نبودن ندانستن راه و رسم معاشرت با دیگران) 5-روابط شخصی و روانی (تنبل بودن،عدم اعتماد به نفس،فکر خودکشی، زود عصبانی شدن) 6-مسائل جنسی،نامزدی و ازدواج (نداشتن دوستی از جنس مخالف،عاشق بودن،احتیاج به اطلاعات و راهنمائی در مورد امور جنسی و ازدواج).
ولی هر دو گروه بیک اندازه از فقدان یا محدودیت امکان فعالیتهای دستهجمعی و تفریحی در دانشگاه و نیز مسائل خانوادگی رنج میبرند،همینطور،در حالیکه سازگاری با کار و فعالیتهای درسی دانشگاه برای پسران در درجه سوم از اهمیت قرار دارد،همین مساله برای دختران در مرتبه پنجم،پس از مسائل ناشی از برنامه و طرز تدریس و مشکلات مربوط به روابط اجتماعی و روانی، میآید.
با توجه به همبستگی بسیار بارز متغیرهای 4 و 5(مشکلات مربوط به روابط اجتماعی،روانی و شخصی روانی)با کل نمره تست در هر دو گروه دختر و پسر شاید بتوان بین این عامل کلی و عامل مشهور«عصبانیت»یا «اضطراب»که اهمیت آن در مطالعات تحلیل عوامل کتل(2 و 3)و آیزنک(4 و 5) به ثبوت رسیده است شباهتی پیدا کرد.
دانشآموزی که تا چند ماه پیش مجبور بوده،خواه از ترس پدر و مادر و خواه بعلت سختگیری دبیرستان،مرتب سر کلاس حاضر شود و تکالیف محوله را انجام دهد یکباره خود (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره(2) همبستگی بین قسمتهای یازدهگانه و کل گروه برای گروه دختر(مثلث دست چپ پائین)و پسر(مثلث دست راست بالا) را در محیطی مییابد که قیود سابق دیگر در آنجا حاکم نیست."