ملخص الجهاز:
"آنچه او نهادهای سودمند میخوانده به عنوان یک تحلیل پویشی که به گرد علم و تکنولوژی تکاملی چرخ میزد،درک نشده باقی ماند(در صفحات بعد خواهیم دید که این قسمت از نظریه وبلن بشدت آیرز را تحت تأثیر قرار داده است)؛ولی انتقادات او بتنهائی باعث دروننگری بسیار،به ویژه در مورد مردان واقعگرائی که واحدهای اقتصادی را اداره میکردند شد.
اکنون میخواهم این قضیه را پیگیری کنم که فراگرد ذهنی مورد بحث را میتوان به عنوان فراگردی که دارای حدی برای«من»فرد است تحلیل کرد و این خود تنها راه ممکن برای مواجهه با انرژی محدود است.
برای آزمایش چهار نکته مذکور باید به دو سؤال توجه کرد:(الف)چگونه بنابر تلقی آکادمیک،مرز فردی وجود ندارد؟(ب)چگونه پدیدهء«تصویر»در روانشناسی بهطور مداوم انسان و محیطش را درهم میآمیزد؟ در سطح آکادمیک،یانگ منکر رفتار ناشی از واکنش نسبت به محرک خارجی است.
» تمام مسائل مربوط به مریضهای روانی و انرژی جابجا شده را به یانگ و دیگر روانشناسان واگذار میکنم،ولی در مورد انبوه کثیر خود ما چطور؟واقعبینانه است اگر که بگوئیم همهء ما صاحب نوعی حالت عصبی طبیعی میباشیم20،چه هیچ کس بکلی فاقد دانستگی انعطافناپذیر نیست و احتمالا رسیدن انسان به چنین مرحلهای در آینده نزدیک نیز باور کردنی نمیباشد.
ولی تأکید لسلی وایت بر اینست که امکان دارد تحت این قانون به گوشهء باریکی از جهان نظر افکنیم و دریابیم که نظام متحرک طبیعت در زمان ما حاوی نوآوری کافی برای توجیه ادامه جریان در واقعیت علوم اجتماعی است."