ملخص الجهاز:
"بلحاظ اهمیت مطلب ناگزیرم توضیح بیشتری بدهم-همه میدانیم که مسئولیت ناشی از عقل و شعور و اراده و قصد است و مجانین اعم از اینکه جنونشان دائمی و یا ادواری و یا تصادفی و اتفاقی باشد و همچنین کسانی که گرفتار نوعی اختلال مشاعر هستند و قادر به تشخیص عکس العمل اقدامات خودشان نمیباشند و نیز افرادیکه در ارتکاب عمل و یا انجام کاری از خود اختیار و اراده ندارند و بالاجبار و در تحت شرایط خاصی که از اراده آنها خارج است اعمالی را مرتکب میشوند قابل مجازات نیستند.
و البته بهریک از عقاید و نظریههای فوق الاشعار ایرادات و انتقاداتی وارد شده است مثلا نسبت بعقیده و نظر اول ایراد شده است باینکه تعذیب مجرمین و اعمال مجازاتهای شدید و بزعم طرفداران نظریه مذکور متناسب با عمل انجام و ارتکاب شده نه تنها فایدهای برای جامعه ندارد بلکه خود عمل مذکور نوعی اضراربان است زیرا در مورد مجازات اعدام فردی از افراد اجتماع اضافه بر مجنی علیه نابود میشود و در مورد حبس و سایر مجازاتها بدنی و سالب آزادی افرادی از اجتماع گرفتار رنج میشوند و آزادیشان نابود میگردد و بسا که بر اثر حبسهای ممتد و طولانی بکلی نیروی انسانی خودشان را از دست میدهند و اینها همه بضرر جامعه است.
8-انتقاداتی که بعقیده دوم وارد است: نسبت بنظریه آن عده از دانشمندان حقوق جزا که گفتهاند ملاک در وضع قوانین جزائی و تعیین مجازات دربارهء مجرمین وضع طبیعی و اخلاقی آنها است و شدت و خفت مجازات به تناسب وضع فطری و طبیعی و حالات اخلاقی و روحی آنها میباشد انتقادات زیر وارد است: 1-تشخیص انواع مجرمین بخصوص مجرمین بالفطره اگر محال نباشد بسیار مشگل است زیرا اغلب مردم و حتی اشخاصیکه در مدت عمر خود مرتکب کوچکترین گناه و ترک اولی هم نشدهاند همان مشخصاتی را که برای مجرمین بالفطره ذکر شده است بطور کامل دارا میباشند."