ملخص الجهاز:
"اینستکه در قرون وسطی تمام اعمال شرک و بتپرستی را ناشی از نفوذ قدرتهای شیطانی در روح و نتایج آن میدانستند و بکیفیت بسیار شدیدی با جادوگری مبارزه میشد و از اینرو جامعه غرب در حدود هزار سال پیش بیش از ده هزار نفر از کسانیرا که تصور میرفت جادوگر باشند آتشزده و خاکستر کرده است و بخصوص که در بین مردم (1)- Eve?que de Leon اینگونه اعتقادات ریشه دوانیده بود که زمان جادوگر دارای استعداد فوق العادهای برای انجام اعمام جادوگری و همعنانشدن با قدرتهای نحس شیطانی هستند در این شرایط و اوضاع و احنال موقعیت کلیسا از این جهت شایان مطالعه و بررسی است-یکی اینکه تکفیر و لعن که نسبت بجمع حیوانات میشده است ضروری تشخیص میشده است و فرض شده است که نسبت بحیوانات عملیات خاص جادوئی صورت گرفته باشد و عمل شیطان همیشه علت العلل تجاوزات و خسارت ناشی از حیوانات بشمار میآمده است و گروه کثیری از ملخها،موشها و کرم حشرات را از اینجهت تکفیر و لعنت کردهاند.
جرم بعنوان یک امر مضر و ناشی از اعمال ناپاک مادی و فیزیکی تلقی میشود و مسئولت را متوجه کسی میدانند که از عمل او(نه از تقصیر او) خساراتی ببار آورده است و هیچ تفاوتی بین جرائم عمد یا غیر عمد و اعمال اتفاقی قائل نیستند و تنها تحقق جنبه موضوعی(ابژکیتو)عمل مورد نظر است اما همین مسئولیت ناشی از جرم مسری است و نه تنها عامل اصلی را بلکه اطرافیانش را نیز آلوده میکند و بدین لحاظ شخصیت او وابسته و مرتبط بگروه اوست و فرد یک موجود متعلق وجدائیناپذیر اجتماع خود میباشد و اعمال از موجب مسئولیت اجتماع و گروه اوست-مثالهای بیشماری میتوان ارائه کرد که نشان دهد در مواردی هرچند عامل امری تقصیری نداشته است لیکن بلحاظ عملش مجازات گردیده است."