خلاصة:
پژوهش حاضر به منظور تدوین شاخصهای تعیینکنندهء میزان امنیت عمومی در مدارس متوسطه شهر تهران انجام شده است.در این تحقیق،پس از مطالعه مبانی نظری و الگوهای موجود،شاخصهای متعددی در ابعاد گوناگون استخراج و مورد بررسی اولیه قرار گرفت.پس از بررسی اولیه شاخصها،با بهرهگیری از روشهای نمونهگیری،از معلمان مدارس دوره متوسطه،شهر تهران برای پاسخگویی به دفترچه اولیه شاخصها دعوت به عمل آمد.اطلاعات گردآوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج تحلیل عاملی نشان داد که شاخصها در دو عامل بیشترین بار را دارند و در مجموع،دو عامل بیشترین سهم واریانس را به خود اختصاص دادهاند.با توجه به اینکه عامل اول عمدتا شاخصهایی را پوشش داده است که در آنها جنبههای رفتاری و روانی امنیت در
ملخص الجهاز:
اما اینکه آیا در این مدراس تدابیری خاصی جهت توجه به چنین وضعیتی صورت میگیرد و اصولا آیا عواملی که موجد مدارس نا ایمن و نگرش منفی نسبت به آنها شده،بر مبنای دیدگاه و اصول مشخصی پیریزی شده است،مسئلهای مهم است که نیاز به تحقیق علمی دارد.
در این گزارش برخی شاخصها از جمله اطلاعات در مورد دانشآموزان و معلمان قربانی جرائم و گزارشهای مهم از آمار جرائم و مشکلات تربیتی و عملکرد مدارس ارائه شده است.
نتایج در این تحقیق شاخصهای اولیه،به یاری مبنای نظری طرح و با استفاده از الگوهایی نظیر"طرح تضمین امنیت و حمایت در مدارس"،"برنامۀ مدارس ایمن و عاری از دارو و مواد مخدر"،"طرح مدرسه ایمن و دوستانه"و"مدل مداخله متمرکز بر ریسک"به صورت خام و اولیه تدوین شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) اکنون در مرحله نهایی این نکته که هریک از شاخصهای موجود از لحاظ اهمیت در یک جایگاه قرار ندارد،در نظر گرفتن اهمیت و سهم هر شاخص را در ارائه وضعیت میزان امنیت عمومی د مدارس ضروری مینماید.
برخی مدلها و طرحهایی که در این زمینه وجود دارند،همانند "طرح تضمین امنیت و حمایت در مدارس"بر تشویق و ارتقای رویکرد مدرسه،مبنی بر توسعه همکاری والدین،هیئتها و انجمنهایی مانند انجمن خانه و مدرسه که در آنها والدین نیز عضو هستند،تأکید دارند.
در نظام آموزش و پرورش کشور،این نکته که مدارس به تنهایی نمیتوانند تامینکننده امنیت عمومی دانشآموزان و کارد آموزشی باشند،باید با جدیت بیشتر مورد توجه قرار گیرد و لازم است اهتمام بسیار بر استفاده از ظرفیتهایی مانند خانودهها گذاشته شود.