خلاصة:
اصول گرایی به معنای بر ساختن هویتی برای یکسان سازی رفتار فردی و نهادهای جامعه با هنجار هایی است که برگرفته از احکام خداوند هستند. هدف اصلی گفتمان اصالت اسلامی بازگشت به ریشه ها و اصول اسلامی بر طبق سنت پیامبر اسلام می باشد. اصول گرایی به معنای پشت کردن به مدرنیته وجهان تجدد نیست. در واقع، گفتمان اصالت در صدد مقابله با دو جریان تحجرگرایی و تجددگرایی افراطی است. بر خلاف سنت گرایان و روشنفکران مذهبی که با دغدغه خلوص و تقدس دین و با نگاه حداقلی و انفعالی، دین را به گونه ای تعبیر می کنند که در مواجهه با امورات معیشتی و دنیایی قرار نگیرد و اساسا حوزه دین را در امور آخرتی و معنوی محدود می کنند، گفتمان اصالت اسلامی دغدغه خلوص و توانمندی دین را با هم مد نظر خود قرار می دهد و درصدد پیوند میان سنت و تجدد-دنیا و آخرت-بر می آید.
ملخص الجهاز:
"بر همین اساس عدهای انقلاب ایران را حرکتی فرا مدرن نامیدند: یکی از نکات اساسی این است که گفتمان اصالت اسلامی نهضتی سنت گرا نیست به رغم تمام تلاشهای تفسیر که برای یافتن ریشههای هویت اسلامی در تاریخ و متون مقدس به عمل آمده است،اسلام گرایان برای مقاومت اجتماعی و قیام سیاسی همواره به بازسازی هویت فرهنگی متوسل شدهاند که در واقع پدیدهای فرا مدرن است(کاستلز 1384 ج 2:33).
اهداف عمدهای را که این نوشتار دنبال میکند عبارتند از:1)تبیین معنای مدرنیته و ویژگیهای انسان و جهان در دنیای مدرن؛ 2)تبیین مفهوم عقلانیت دینی و شاخصهای آن؛3)تبیین چالشهای اساسی میان عقلانیت مدرن دینی با گفتمان اصالت در انقلاب اسلامی ایران؛4)گفتمان اصالت و«تجدد گرایی در چارچوب سنتها»با تأکید بر نظرات بنیانگذار انقلاب امام خمینی.
پرسش اساسی مقاله این است که چالشهای اساسی میان مدرنیته(با مبانی نظری خصای که نسبت به انسان و جهان دارد و با نگاه عقلانیت مدرن نسبت به دین قضاوت میکند)با قرائت اصول گرایانه از دین(که دارای سرشت دو گانه سنت و تجدد-دنیا و آخرت-و ...
«ولایت مطلقه فقیه»به این معنا که فقیه در حوزه تشخیص مصلحت و مفسده نیازهای انسان معاصر، مشکلات جامعه را به وسیله کارشناسان هر بخش درک کند و بر اساس مصالح و مفاسد حکم کند،از جمله مفاهیم و مبانی است که بر اساس آن دولت اسلامی میتواند در برابر تحولات اجتماعی و پیشرفتهای شگرفت جهان معاصر سرافراز درآید و از نظر کارشناسی از هر بخش و عقل جمعی بهرۀ لازم را ببرد."