خلاصة:
در این مقاله با تأکید بر اهمیت«مدیریت بهینه فرهنگ»به منزله عالیترین مرحله
بالندگی سازمان، به مطالعه خصوصیات و چگونگی حصول به مدیریت فرهنگی در یک سازمان
بالنده پرداختهایم.قبل از هر چیز ضمن رد ارزش کاربردی پنج مفهوم فرهنگ شرکتی،
سازگاری روشی، علائق مشترک، وفاداری فرهنگی و نسبی بودن فرهنگ، ضرورت حفظ ارزشهای
اسلامی در مدیریت فرهنگ سازمانی را نیز تصریح کردهایم.سپس برای گذر از مرحله فرهنگ
اداری و حصول به مرحله مدیریت فرهنگی، الگویی چهار مرحلهای مورد مطالعه قرار گرفته
است.در ادامه به مفهوم فرهنگ ویژگیهای آن در ده عنوان پرداختهایم و انواع فرهنگ
سازمانی را در قالب کلی چهار فرهنگ ارزشی-اسلامی، رسالتی، مأموریتی و سنتی مورد
مطالعه قرار دادهایم.در خاتمه ضمن بیان چگونگی برخورد با تحولات فرهنگی و اجتماعی
در سازمان، فرایندی ده مرحلهای را به منزله«الگوی کاربردی در مدیریت
فرهنگی»پیشنهاد کردهایم.
ملخص الجهاز:
"این امر باعث میشود تا سازمان بتواند از این همراهی گروهی افراد به نفع خود استفاده کند، ولی باید توجه داشت که وفاداری به فرهنگ سازمانی از دیدگاه اسلام تا آنجا مورد قبول است که فرهنگ موردنظر فرهنگ ارزشی مثبتی باشد و لذا وفاداری به هر فرهنگی به طور اعم یک امتیاز مثبت تلقی نمیشود[3].
اگر چه این نظریه نیز در دید اول دارای مفهوم کاربردی اثبات شدهای است، باید توجه داشت که از دیدگاه اسلامی وحدت آراء متنی بر رأی اکثریت نمیتواند در تمام موارد جنبه راهبردی برای سازمان داشته باشد؛به عبارت دیگر فرهنگ متأثر از علائق مشترک هنگامی قابل قبول است که آن علائق نیز در راستای باورها و ارزشهای اسلامی باشد.
5-مدیریت فرهنگ و نقش آن در بالندگی سازمان باید اذعان داشت که در هر حال در هنگام ایجاد تغییر در سازمان، با توجه به میزان و سطح تغییرات انجام شده لازم است تا تغییراتی مناسب نیز در فرهنگ سازمانی ایجاد شود تا به صورت یک فرهنگ بهینه و سازگار با مقتضیات جدید سازمانی به وجود آید.
این میزان ارتباط تا حدی است که بهینگی فرهنگ سازمان با تغییر یکی از عوامل، موفقیت در تغییر میتواند تلقی گردد؛به عبارت دیگر مدیر موفق باید بتواند در مواقع لازم تمهیدات مناسب برای طرد یا اصلاح بعضی از فرهنگهای رایج سازمانی را ایجاد کند.
با توجه به مقتضیات ارائه شده در این مرحله سعی شده است برای استفاده مدیرانی که خواهان برقراری یک نظام مدیریت فرهنگ جامع در سازمان خود هستند الگویی مفهومی و در عین حال کاربردی ارائه شود تا آنان بتوانند سازمان خود را از یک طرف از تهاجمهای فرهنگی مخرب بر حذر دارند و از سوی دیگر بتوانند نحوه ورود و شکلگیر فرهنگ مثبت در سازمان را تحت کنترل خود داشته باشند."