خلاصة:
این مقاله سعی در شناخت الگوی فضایی توریسم در شهر اصفهان دارد.فضای توریسم بخشی از شهر است که مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.هدف از این پژوهش،شناخت فضای گردشگری در ارتباط با فضای فیزیکی با توجه به حرکت و رفتار گردشگران است.نتایج تحقیق نشان میدهد که فضای گردشگری اصفهان تخت تأثیر فضای تاریخی شهر قرار گرفته و بیشتر بخش مرکزی شهر را پوشش میدهد.
ملخص الجهاز:
"بخش سوم عناصر دیگری هستند که کار راهنمایی و خدمات توریستی را انجام میدهند،مانند اداره راهنمایی توریسم و غیره الگوی رفتاری در محیط شهری،متناسب با ویژگیهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و به طور کلی تابعی از فضای شهری است و بر حسب پدیدههای اجتماعی تغییر میکند.
همانطور که شکل 1 توزیع فضایی جاذبههای توریستی را نشان میدهد،جاذبههای مطرح شهر اصفهان که بیشتر بازدیدکنندگان را نیز دارند مانند مجموعه میدان نقشجهان (بازار قیصریه،مسجد امام،مسجد شیخ لطف الله،عالی قاپو)،کاخ چهلستون،موزه هنرهای معاصر،تزیینی و تاریخ طبیعی از مرکزیت فضای توریسم شهری اصفهان محسوب میگردد، در مرکز شهر و بافت قدیم شهر قرار دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 3 مسیرهای جابهجایی توریسم در شهر اصفهان البته الگوی به دست آمده بدون در نظر گرفتن مبادی ورودی است،اما بر اساس پرسشنامه تنظیم شده و مورد تحلیل قرار گرفته،مبادی خیابانهای کاوه،دروازه تهران،دروازه شیراز، فرودگاه،آتشگاه،زینبیه و نایین به ترتیب مهمترین مبادی ورودی گردشگران به شهر است.
الگوی فوق به ما امکان میدهد که علاوه بر شناخت و استفاده از تمامی فضاهای الگو فوق بر ساماندهی امکانات و خدمات (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 5 مناطق حاشیهای جاذبههای توریستی که بر اساس میزان حجم بازدیدکنندگان محاسبه شده است.
در بررسی الگوی فضایی شبکه رفتوآمد گردشگران که بر اساس جاذبههای شهری و با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی صورت گرفت،مشخص شد بیشترین استفاده گردشگران از فضای شهر اصفهان مربوط به بخش مرکزی است و قسمت تاریخی شهر را پوشش میدهد."