خلاصة:
با توجه به مبانی نظری مدیریت استراتژیک و نیز مدیریت استراتژیک بازاریابی، سه مجموعه نگرش را در رابطه با مزیت رقابتی میتوان تبیین کرد. نگرش اول منابع و قابلیتهای سازمانی، نگرش دوم منابع و قابلیتهای محیطی و نگرش سوم منابع و ارتباطات بین سازمانی وسنرژی حاصل از آن را بهعنوان منبع مزیت رقابتی بیان میکنند. هر کدام از این نظریات، از زاویهای به موضوع مزیت رقابتی نگریستهاند و تفاوت اصلی آنها ناشی از نگاهشان به قلمرو رقابت است، به نحوی که نظریه مزیت رقابتی بر مبنای ویژگیهای سازمان صنعتی ( نظریه محیطی) با تاکید بر اهمیت عوامل ساختاری صنعت و موقعیت سازمان در بازار، مرزهای صنعت را مبنای تحلیل و قلمرو رقابت تلقی میکند. در مقابل، نظریه مزیت رقابتی برمبنای منابع و قابلیتهای سازمانی، مبنای تحلیل را سازمان و قلمرو رقابت را مرزهای سازمانی در نظر میگیرد. در کنار این دو دیدگاه نگرش مزیت رقابتی برمبنای منابع و ارتباطات بین سازمانی، مرزهای بین سازمانی را بهعنوان واحد تحلیل و قلمرو رقابت درنظر میگیرد. از یک سوی، جهانیشدن بازارها و گسترش دامنه رقابت ازعرصههای ملی به سطح جهانی و از سوی دیگر، عدم وجود چارچوب نظری جامع در رابطه با مزیت رقابتی، ضرورت تلفیق نگرشهای موجود و ارائه یک مدل جامع را با تاکید بر تحلیل رقابت در سطح جهانی بیش از پیش آشکار میکند که در این راستا، تحقیق حاضر با درک خلا تئوریک موجود و با استفاده از مبانی نظری موجود، درصدد ارائه یک مدل عمومی جامع در رابطه با مزیت رقابتی است. مدل مفهومی تحقیق حاضر، مشتمل بر قابلیتهای محیطی، قابلیتهای سازمانی، قابلیتهای ارتباطی وشبکهای، و هوشمندی رقابتی است و صنعت خودرو بهعنوان جامعه آماری برای جمعآوری اطلاعات میدانی و تست مدل انتخاب شده است.
ملخص الجهاز:
"جدول 2 علامت متغیرهای هر مؤلفه بر حسب میزان اهمیت ردیف مؤلفههای اصلی اولویت متغیر 1 قابلیتهای محیطی اولویت اول ) زیرساختارهای ملی اولویت دوم ) صنایع مرتبط و تأمینکننده، استراتژی توسعه صنعتی اولویت سوم ) ساختار صنعت، شرایط تقاضای ملی 2 قابلیتهای ارتباطی اولویت اول )خدمات پس از فروش، رابطه با مشتریان اولویت دوم ) توزیع و فروش، رقابت شبکهای، رابطه با تأمینکنندگان اولویت سوم ) به کارگیری سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی میان سازمانی 3 قابلیتهای سازمانی اولویت اول ) قابلیتهای فنی و تکنولوژیک اولویت دوم ) قابلیتهای محتوایی اولویت سوم ) قابلیتهای بازاریابی اولویت چهارم ) قابلیتهای استراتژیک 4 هوشمندی رقابتی اولویت اول ) هوشمندی استراتژیکی، هوشمندی تکنولوژیک اولویت دوم ) هوشمندی اجتماعی 5 مزیت رقابتی (متغیر وابسته) اولویت اول ) پاسخگویی به مشتری، کیفیت اولویت دوم ) تصویر عمومی مثبت، قیمت، نوآوری 6- نتیجهگیری و پیشنهادهای تحقیق مرور مفاهیم نظری مرتبط با مزیت رقابتی، بیانگر وجود سه دسته نگرش است که شامل نگرش مبتنی بر سازمان صنعتی، نگرش مبتنی بر منابع و قابلیتهای سازمانی، و نگرش مبتنی بر روابط میانسازمانی میشود.
Student, Department of Management, Tarbiat Modarres University, of Technology 2- Assistant Professor, Department of Industrial Engineering, Amir Kabir University Received: 10/23/2002 Accept: 3/17/2004 The aim of this research, Which lead to the study of those factors that influence the process is to design and clear up the model of automobile industry development technology in Iran, with putting emphasis on the exportation strategy of technology exportation/development of automobile industry and achievement of suitable model."