ملخص الجهاز:
"اما کاربرد کاملتر و وسیعتر این علم با طیفی گسترده از تحقیقات ژئومورفولوژیکی پدید آمد،که خود توانست پیشرفت و حرت افزونتری را موجب شد،تا حدی که این علم امروزه قادر است بخشهائی ا ز کرهء زمین را که برای اسکان و ایجاد سکونتگاههای بشری بالقوه میباشد و بهطور واضحتری شناسائی نموده و بهتر ارزیابی نماید،به عنوان مثال تحقیقی که در تمام مراحل«صحرائی شدن2»صورت گرفت -حد اقل نه بوسیلهء مؤلف-شرایط مطلوب ترکیب کار بر روی مورفوژنزها3،به ویژه مورفودینامیک4و پالئودینامیک5و بهطور کلی بررسیهای مربوط به علل خشکسالیها و چیرگی بشر بر بلاها و حوادث محیطی(طبیعی)را به خوب ترسیم میکند.
در ارتباط با این شرایط محیطی،تحقیقات ژئومورفولوژیکی مفصلی از مخروطافکنهها انجام گرفته و این بررسیها نشان میدهند که بهترین مکان برای احداث جاده جائی است که بار رسوبی نرم و خشن آن در حد متوسط بوده و نیز بخشهائی از دشت سیلابی که مرتبا زیر سیل قرار دارد،برای این امر مناسب است زیرا رسوبات نهشته شده در این مناطق دیرتر جابجا میشوند و در این نواحی یک آرامش و سکون نسبی وجود دارد.
اما یک بررسی ژئومورفولوژیکی در مورد تراسهای دوران چهارم نیل نشان داد که تفاوتهای عمده و اساسی از نظر پتروگرافی نواحی دشت سیلابی حاصل از رسوبات نیل و تراسهای بلندتر یخچالی وجود دارد،و از آنجائی که تراسهای مذکور اساسا از مواد درشت و خشن تشکیل شده(این امر بعد از سیل مصیبتبار 1956 خسارات شدیدی به بارآورد)،بنابراین بهتر است هرنوع توسعهء سطح کشت در گل و لای نیل انجام گیرد."