خلاصة:
تجلی فیض الهی در خلقت و هدایت بشریت و نیز منشا عروج وتکامل انسانها «ولایت» است. ساختمان رفیع نظام هستی و دینحیاتبخش اسلام بر این بنیان مرصوص بنا نهاده شده است. وولایتمداری تنها راه سعادت و نجات انسانها از ضلالت و گمراهیاست. در این مقاله به اختصار مفهوم و جلوههای ولایت در عالم غیبو شهود، عرفان و سیاست و شاخصههای ولایتمداران و آسیبهایآن از دیدگاه امام و رهبری بازخوانی میشود.
ملخص الجهاز:
اکنوندر این مقاله به اختصار به مفهوم تعبیرات و مراتب، حقیقت و اسرار ولایت و نیز ولایتپیامبر، ائمه و ولی فقیه و جامعه ولایتمدار از نگاه امام و مقام معظم رهبری میپردازیم.
برجستهترین شاخصه جامعه مؤمنان که تحت ولایت الهیهستند از دیدگاه امام و رهبری عبارتند از: براساس آیه انما ولیکم الله و رسوله والذین امنوا مائده: 55 ولایت کلیه الهیه و به عبارتی ولایت مطلقه که اختیار تام جهان هستی است ذاتا به ذات اقدس خداوند تبارک و تعالی اختصاص دارد و از طریق خداوند به حضرت محمد(ص) و علی(ع) و سایر معصومان اعطا شده، ائمه معصومان واسطه بین ذات مطلق و واجب الوجود و جهان خلقت و صاحبان ولایت کلیه الهیه و مظاهر تامه صفات الهی هستند.
امام با تحلیل عمیق احادیث خلقت پیامبر به عنوان اولین جلوه الهی در نظام هستی 1 وبرتری او نسبت به حضرت آدم و انبیاء و تمام موجودات 2 و این که روح رسول خدا(ص)و ائمه معصومین نخستین آفریده خدایی هستند 3 مینویسد: «پیامبر و ائمه واسطه بین حقو خلق و واسطه رحمت رحمانیهاند و رحمت رحمانیه اصل وجود را افاضه میکند، بلکهرحمت رحمانیه خود مقام ولایت آنهاست.
6 از این رو امام وجود راسایه حقیقت ولایت میداند، و آنچه در عالم تجلی کرده حقیقت محمدیه و ولایت علویهمعرفی میکند که در عالم امر و غیب با یکدیگر متحد بوده و در عالم خلق یکی در کسوتنبوت و دیگری امامت ظاهر شده است و پیامبر در مقام ولایت کلیه عظمی و ولی الله مطلقبالاصاله و حضرت علی باطن خلافت مطلقه کلیه و ولی الله مطلق و بالتبع نامیده میشود کهاراده آنها فانی در اراده حق و از سوی دیگر ارادهشان ظل اراده حق است و عالم با تماماجزایش در اختیار آنها قرار دارد.