ملخص الجهاز:
"»6 در کتاب زیبای میلیونها گربه،با تصویرگری سیاه و سفید ونداگگ،اگرچه با متن روایی داستان روبهرو میشویم،شکلگیری تصویرها به گونهای است که کودک تقریبا بدون روی آوردن به بازخوانی متن،از راه تصویرخوانی میتواند به رویدادهای شکل گرفته در کتاب و پیرنگ داستان آن پی ببرد.
کتاب-بازیها(کتابهای اسباببازی 31 کتاب-بازیها از گونههای متفاوتی برخوردارند و پدیده بازی،زمینهای برای گرایش کودکان به اینگونه کتابها به شمار میرود،در برخی از این کتابها،کودک با رویدادی بازیگونه در کتاب آشنا میشود و فرآیند بازی،او را به دنبال کردن درونمایه کتاب میکشاند.
در کتاب مازن که فرآیند واژهسازی و زبانآموزی را نیز برای کودک دنبال میکند(واژه مازن از بخش نخست«ماهی»و بخش دوم واژه«گوزن»تشکیل شده)،سادهترین گونههای شکلگیری خیال را به دنیای کودکان پیش دبستانی میکشاند و به آنها این امکان را میدهد که جانوری با بدن ماهی و پاهای گوزن ببیند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)تصویری از کتاب«مازن»ویژگی بازی و سرگرمی،فرشید مثقالی کتابهای زبانهای متحرکی،41گونهای کتاب-بازی است که از زبانههایی در لبه صحفات مقوایی کتاب برخوردار است و به حرکت درآوردن زبانهها،بخشهایی از تصویر، همچون برگ درختان،بال پرندهها و سر حیوانات را به حرکت درمیآورد و کودک با ایجاد حرکت روی زبانهها،در ایجاد رویدادهای داستانی و تغییر وضعیت عناصر داستانی شرکت میکند.
هرچند بسیاری از تصویرها در کتابهای کودکان از طریق کلاژ پارچه،کاغذ و اشیای دیگر فراهم میشود،کاربرد مستقیم این اشیا،به ویژه در کتابهای دستساز،در روند شکلگیری تصویرها،امکانات تازهای به کودک میبخشد که افزون بر یاری جستن از ویژگیهای دیدن در باورپذیری بافت و سطوح تصویری،از امکان لمس کردن و دست زدن به تصویر در فرآیند نزدیک شدن به ماهیت تصویرها نیز بهره جوید."