خلاصة:
داگلاس کلنر پژوهشگر برجستهء آثار مارکوزه1در این مقاله نکات قابل توجهی را دربارهء رابطهء این فیلسوف و زیباییشناس مطرح میکند.در واقع،بسیاری از آثار اصلی مارکوزه عمدتا بازتاب تفکرات وی دربارهء هنر و آزادی هستند.او طی دوران طولانی و ممتاز کاری اش نگرهء نقد اجتماعی،زیباییشناسی رادیکال،نگرهء روانکاری و فلسفهء آزادی و انقلاب را به نحو منحصر به فردی تلفیق کرد.بنابر بینش دیالکتیکی او،نگرهء انتقادی از یکسو باید شکلهای سیطره و سرکوب و از سوی دیگر،زمینههای امید و آرزوی رهایی را ترسیم کند.از نظر مارکوزه فرهنگ و هنر نقش مهمی در شکلدهی و نیروهای سلطه و در عین حال ایجاد امکان رهایی ایفا میکنند.بدینترتیب،هنر،ومجه زیباییشناختی و رابطهء بین فرهنگ و سیاست عملا نقاط تلاقی آثار و محور نوشتههای او شد.
در همین راستا زیباییشناسی،عنصر کلیدی،اولیه یا محوری تفکرات مارکوزه نیست.در واقع مارکوزه هنر را به منزلهء یاور انقلاب قلمداد میکند،اگرچه دغدغه نسبت به هنر و نگرهء زیباییشناسی جزء مهمی از طرح اوست که تاکنون به طور کلی ارزیابی نشده و جایگاه واقعی خود را در آثار وی نیافته است.مارکوزه هیچگاه به نحو متقاعدکنندهای نگرهء زیباییشناختی خود را بهصورت اثری جامع مانند آنچه در آثار آدورنو،لوکاچ و به اشکالی پراکندهتر نزد سارتر، گلدمن و بنیامین دیده میشود در نیاورد.آخرین کتاب او بعد زیباییشناسی2هم بسیار کوچک و مختصر است.
ملخص الجهاز:
"از نظر مارکوزه فرهنگ و هنر نقش مهمی در شکلدهی و
در واقع مارکوزه هنر را به منزلهء
یاور انقلاب قلمداد میکند،اگرچه دغدغه نسبت به هنر و نگرهء زیباییشناسی جزء مهمی از طرح اوست که تاکنون به
طور کلی ارزیابی نشده و جایگاه واقعی خود را در آثار وی نیافته است.
زیباییشناختی خود را بهصورت اثری جامع مانند آنچه در آثار آدورنو،لوکاچ و به اشکالی پراکندهتر نزد سارتر،
بسیاری از آثار اصلی مارکوزه دربارهء هنر و آزادی
این،وی به تلاشهای مارکوزه برای ایجاد پلی بین هنر
تلاشهای مستمر مارکوزه برای ایجاد پلی بین هنر و
میکند که در آثار مارکوزه پلی بین زیباییشناسی و
humanities در این آثار گروه دوم هنر به پناهگاه و مفری از
آموزشی آثار مارکوزه بسیار مفید است.
جزء مهمی از طرح مارکوزه است که تاکنون بهطور
واقعی مورد تحسین قرار میدهد،در واقع مارکوزه هنر
بنابر دیدگاه مارکوزه هنر مکمل مبارزهء سیاسی و صرفا یاور انقلاب است:
متأخر مارکوزه دربارهء زیباییشناسی تأکید میکنم.
: the german artist novel این کتاب رسالهء دکترای مارکوزه است که در 1922 نوشته شده و
از نظر مارکوزه هنر اصیل وسیلهای برای«ورود
دربارهء هنر و زیباییشناسی به بهترین شکل بر زمینهء
آزادسازی و نقش هنر در کمک به تحول اجتماعی به
رهاییبخش است و آثار مارکوزه به ما کمک میکند تا
در چنین حالتی هنر دیگر حکم محرکی برای تجارت را
تحلیل مارکوزه از هنر و نگرهء زیباییشناختی به تفصیل بحث
آلمانی آثار مارکوزه را براساس طرح زیباییشناسی زندگی
زیباییشناسی و هنر در آثار مارکوزه تبدیل به الگویی برای"