خلاصة:
ابو العلاء معری(363-449)،شاعر و اندیشمند عرب،در ایران چهرهای شناختهشده است.در برخی از منابع،او را به بیدینی متهم کرده و برخی انحرافات عقیدتی را به او نسبت دادهاند.مقالهء حاضر، بحثی بیطرفانه دربارهء بعضی از اندیشههای ابو العلاء معری است. در این مقاله،ابو العلاء فردی موحد و پارسا دانسته شده و برخی از ویژگیهای اندیشهء او بررسی شده است.
ملخص الجهاز:
مقاله بررسی آراء و اندیشههای شاعر عرب ابو العلاء معرّی علیرضا ذکاوتی قراگزلو چکیده ابو العلاء معرّی(363-449)،شاعر و اندیشمند عرب،در ایران چهرهای شناختهشده است.
خود ابو العلاء دربارهء بعضی از اشعارش که موهم معنایی بر ضدّ دین بوده است،در کتاب زجر النابح پاسخ داده است؛مثلا دربارهء عبارت<<دیاناتکم مکر من القدماء>>گوید:مراد،اهل کتاب است که پیروان خویش را میفریفتند (الدبّاب،1986 م:141)،و دربارهء اینکه گفته است:<<الموت نوم طویل ماله أمد>>گوید:مراد این است که نمیدانیم قیامت کی واقع خواهد شد(همان:144).
اگر زندگی پاکیزهء ابو العلاء را در نظر بگیریم و اینکه معاصرانش غالبا او را مسلمان میشناختند،چنان که بعد از مرگ بر سر تربتش طی یک هفته 200 بار ختم قرآن کردند(همان:169)،میشود نتیجه گرفت که یا بعضی از اشعار کفرآمیز منتسب به او واقعا از او نیست و یا اینکه بعضا به غلط کفرآمیز تلقی شده است و برداشت منطبق با دین یا دست کم غیر مخالف با دین نیز میتوان از آن اشعار داشت(همان:133): مثلا ابو العلاء منکر آن بوده است که<<حام>>،پسر نوح،به خاطر گناهی که کرد،سیاه شد،یا اینکه<<خضر>>هنوز زنده است،یا اینکه پیش از ابراهیم، علایم پیری در سر و صورت مردان ظاهر نمیشده است،و اینکه هنگام طلوع،خورشید را به زور و ضرب به مشرق میآورند...
جالب اینکه رئیس تعلیمیان معاصر ابو العلاء،داعی الدعاة فاطمی، المؤیّد شیرازی،بحث جالبی با ابوالعلاء در موضوعی به ظاهر ساده،ولی کلیدی در فلسفهء ابو العلاء دارد و آن موضوع،تحریم گوشت است که ابو العلاء حدود نیم قرن آن را بر خود تحمیل کرد.
همچنان که طه حسین نیز اندک صحّتی برای این روایت قائل نیست و میگوید المؤید نهایت احترام را برای ابو العلاء قائل بوده است(حسین،1974 م:3/524).