ملخص الجهاز:
"بررسی مواد مخدر در ادله فقهی الف-آیات شریفه قرآن کریم در قرآن کریم جز آیاتی که مربوط به حرمت استعمال خمر میباشد آیهای که حکم صریحی در خصوص مواد مخدر داشته باشد نداریم اما همانطور که اشاره شد اسلام به عنوان آخرین دین و کاملترین دین بوده که احکام مربوط در تمام ابعاد زندگی انسانها در همه اعصار و قرون را در بردار لذا با توجه به شیوه متداول و کنونی استعمال این مواد و قرار داشتن آن جزو منیهاتی چون ضرر به نفس و دیگران، خبائث و اسراف،در این مبحث به توضیح تعدادی از آیات نورانی قرآن که کلی بوده و مصادیق متعددی دارد میپردازیم.
ابن ادریس نخستین کسی است که در کتاب؟؟؟السرائر؟؟؟خود به دلیل عقلی تصریح کرده و میگوید:«هرگاه ادله سهگانه نبود،معتمد نزد اهل تحقیق تمسک به دلیل عقل است» عقل به اعتبار متعلق ادراک به دو قسم نظری و عملی تقسیم میشود: عقل نظری مستقیما نمیتواند به حکم شارع در خصوص یک مسئله پیببرد چون حکم شارع و ملاکات احکام تنها از طریق عملی قابل دریافت است لذا عقل نظری یابد به ملازمه عقلی یک حکم که شرعا یا عقلا ثابت است اشاره کند مثل حکم عقل به ملازم بودن وجوب شئ با وجوب مقدمه آن و عقل عملی هم نمیتواند مستقیما حکم به جواز یا ترک دهد زیرا عقل فی نفسه،تنها شایسته بودن و نبودن کاری را بدون اینکه آنرا نسبت به کسی دهد ادراک میکند و آن مسئله حسن و قبح عقلی است یعنی اموری که عقلا از آن جهت که عاقلند در آن اتفاق نظر دارند که در این مورد عقل نظری در پی آن میآید و حکم به ملازمه عقل عملی و حکم شارع میکند که ما قطع به حکم شارع پیدا مینماییم در این خصوص شاید عمدهترین دلیل برای بحث مورد نظر قبح اضرار به نفس و به غیر باشد."