خلاصة:
درشمارهء پیشگفته شد که در نهج البلاغه حضرت علی (ع)،دین را امری فطری میداند و بعد دربارهء امر فطری و اکتسابی و فرق آنها صحبت شد و گفته شد که مقصود از فطری بودن دین،کسب آن در طی میلیونها سال نیست بلکه وقتی انسان،انسان شد امری بر جوهر ذاتش افزوده شد و اکنون در دنباله مقالهء آن بیشتر به مسئله فطرت پرداخته میگردد
ملخص الجهاز:
"کلام جدید قسمت ششم چگونه فطری بودن امری را درمییابیم؟ مطلب منتشرنشدهای از استاد شهید مرتضی مطهری درشمارهء پیشگفته شد که در نهج البلاغه حضرت علی (ع)،دین را امری فطری میداند و بعد دربارهء امر فطری و اکتسابی و فرق آنها صحبت شد و گفته شد که مقصود از فطری بودن دین،کسب آن در طی میلیونها سال نیست بلکه وقتی انسان،انسان شد امری بر جوهر ذاتش افزوده شد و اکنون در دنباله مقالهء آن بیشتر به مسئله فطرت پرداخته میگردد *** ما میگوئیم،فطرت معنایی بالاتر از این حد را درنظر گرفته و میگوئیم که نتیجه یک حیات جدید در موجود زنده است یعنی فطرت در انسان،حیاتی مافوق حیات حیوانی دارد باین معنا که موجود بیجان که به آن جماد میگوئیم برای خود یک طبیعت و نیروها و یک سلسله آثار و فعل و انفعالاتی در حد خودش دارد،مثلا یک سنگ،یک تبر و آهن و حتی آب که اینها در حد خودشان موجوداتی با یک سلسله خواص و آثار هستند اما ما یکسری خواص و آثار دیگر را هم در گیاه میبینیم که در جمادات نمی بینیم و گیاهان از یک درجه وجودی عالیتر و از یک مبداء اثرپذیری عالیتری برخوردار هستند."