ملخص الجهاز:
"هنر نکاتی پیرامون تعریف کمدی(قسمت دوم) نویسنده:دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی کوشش برای به دست دادن تعریف از مقولههای گوناگون ادبی-هنری به قدمت نخستین آفریدههای بشری در هریک از این مقولات است،اما از آنجا که این مقولات ادبی-هنری همواره در معرض دگرگونشدن و خلق گونههای جدید و نوی است که با شکل قدیمی آن تفاوت دارد،تعریفات نیز دگرگون شده است.
در کمدی،برعکس: مخاطب از موضوع و وضعیت نمایشنامه،خود را«منفعل» (Passive)نگاه میدارد:گمان نمیکند که خود در چنین موضوع و وضعیتی قرار میگیرد!نسبت به شخصیتهای نمایشنامههای کمدی نیز همین حالت را حفظ میکند:خود را برتر و والاتر از آنها میانگارد،به همین دلیل نمیپذیرد که ممکن است چنین حماقتها و سبکسریهایی از او سر بزند!بنابراین، احساس همدردی و همسرنوشتی با آنها نمیکند.
26:قصار گونهای هم از«لرد بایرن» «لرد بایرن»(LORD BYRON'1788-1824)شاعر رمانتیک انگلیسی،و مصنف«حماسهء طنزآمیز»(SATIRICAL EPIC)«دون ژوان»(DON JUAN'1818)چنین گفته است که:همه تراژدیها با مرگ به پایان میرسند،و همهء کمدیها به ازدواج میانجامند!» 27:کمدی واقعیتگرای است:انسان را ناتمام و ناکامل،سردرگم و حقیر نمودار میسازد!: بدبینی خندهساز«هیپولیت تن» «هیپولیت تن»(HIPPOLYTE TAINE,1828-1893) منتقد،زیباشناس و مورخ ادبی از کشور فرانسه برخاسته است،او یکی از نظریهپردازان بزرگ«طبیعتگرایی»(ناتورالیسم- (NATURALISM و«واقعیتگرایی»(رئالیسم-(REALISM به شمار میرود.
به همین ترتیب«فرای»معتقد است،هرکدام از گونههای ادبی نیز با چرخشی دورهای از زندگی انسان،شب و روز و فصلها:تناظر، توازی و تطابق دارد: 1:سحر،بهار با:«ادبیات عاشقانه»(رمانس-(ROMANCE 2:نیمروز:تابستان با:«کمدی» 3:غروب،خزان با:«تراژدی» 4:تاریکی،زمستان با:ادبیات«طنز و طعن»(ساتیر- (SATIRE 32:فرازهای پایانی در خاتمه این نوشته نکاتی را درباره نمایشنامه کمدی بهطور خلاصه خاطرنشان میکنم:نمایش کمدی درباره موضوعهای مختلفی تصنیف شده است:مسائل اجتماعی،سیاسی،فرهنگی، فلسفی خانوادگی،عشقی و..."