خلاصة:
امروزه دانشگاهها به عنوان سازمانهایی غیر انتفاعی همچون سازمانهای انتفاعی،با محیطی پیچیده و متلاطم روبرو هستند،محیطی که منابع،اثرات و انتظارات آن دائما در حال تغییر و تحول است.هدایت صحیح دانشگاه از میان این تلاطمها و ناآرامیها در جهت نیل به چشمانداز خود نیازمند شناخت و درک صحیح از محیط و تحولات آن،ارزیابی واقعگرایانه از قابلیتها و ضعفهای داخلی سازمان و اتخاذ تصمیمهای راهبردی هوشمندانه میباشد.این مساله زمینه بکارگیری مدلهای برنامهریزی استراتژیک در دانشگاهها را فراهم نموده است.در این تحقیق تلاش شده به منظور تسریع حرکت دانشگاه امام صادق(ع)به سوی چشمانداز خود،با استفاده از یک مدل مناسب برنامهریزی استراتژیک،استراتژیهای کلان حوزه پژوهش دانشگاه امام صادق(ع)طراحی و تدوین گردد.
ملخص الجهاز:
"در این میان دانشگاهها نیز به عنوان سازمانهای غیر انتفاعی که در محیط فعالیت داشته و با عدم اطمینانها و پویاییهای آن روبرو هستند دست به کار تدوین استراتژی در حوزههای مختلف فعالیت خود بخصوص حوزههای آموزش و پژوهش که فعالیتهای اصلی یک دانشگاه در زنجیره ارزش آن را تشکیل میدهد شدهاند.
که در این میان پرسشنامه برای شناسایی نقاط قوت و ضعف استفاده شده است و ابزار جمعآوری اطلاعات برای شناسایی فرصتها و تهدیدهای ناشی از محیط خارجی در این تحقیق پرسشنامه و جلسات هماندیشی با گروه صاحب نظران پژوهشی میباشد.
برنامهریزی استراتژیک پژوهشی به دانشگاهها این امکان را میدهد که بتوانند با ارزیابی صحیحی از نقاط قوت و ضعف درونی و فرصتها و تهدیدهای بیرونی، انتظارات ذی نفعان کلیدی را از دانشگاه برآورده نموده و بدین وسیله به حضور خود در محیط مشروعیت بخشند.
برای تدوین اهداف بلند مدت در این تحقیق از مطالعه اسنادی استفاده شده و اسناد متناسب زیر به دقت مورد بررسی قرار گرفتهاند:سند چشمانداز 02 ساله،برنامه چهارم توسعه کشور،بیانات مقام معظم رهبری در پنج سال اخیر(1831 تا 5831) درباره اهداف و وظایف دانشگاهها و نیز دیدگاههای ایشان درباره دانشگاه امام صادق(ع)،نظرات ریاست دانشگاه امام صادق(ع)درباره اهداف دانشگاه،بیانیه رسالت دانشگاه،اهداف کلان پژوهشی،سیاستهای کلان پژوهشی و اولویتهای پژوهشی دانشگاه،اسناد و مدارک مرتبط با وضعیت پژوهشی دانشگاه و همچنین با مسئولین حوزه پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع)نیز مصاحبه سازمان یافته انجام شده است."