خلاصة:
استفاده روزافزون از تلفن همراه در جامعه امروز،با توجه به امکاناتی که خدمات آن در اختیار میگذارد،ارتباطات فردی و کلامی ما را دگرگون کرده است.ارزانی نسبی خدمات پیام کوتاه نسبت به مکالمات،در کنار امکان ارسال گروهی پیام به تعداد زیاد باعث شده است که فرهنگ جدیدی در استفاده از پیام کوتاه بهویژه در میان جوانان پدید آید و تلفن همراه عملا به رسانهای مکتوب مبدل شود.این پژوهش با توجه به اهمیت این شیوه نوین ارتباطی،به بررسی یکی از مهمترین کارکردهای استفاده از پیام کوتاه یعنی طنزهای ارسالی میپردازد و عوامل اصلی ایجاد طنز را بررسی میکند.هدف آن است که رایجترین کاربردهای طنز و گرایشهی غالب ناظر بر شکلگیری اینگونه شوخیها از منظر تجزیهوتحلیل کلام بررسی شود.نویسندگان با بررسی دادههای موجود دریافتند که در شمار بیشتری از پیامکهای ارسالی اصول همکاری گرایس به صور مختلفی نقض شدهاند.
The growing use of cell-phones in the modern society، regarding the various services they provide، has changed both our interpersonal and verbal communications.
Being of relatively low cost، and able to simultaneously send a message for larger groups of people، SMS has indeed turned into a written medium which has resulted in a new culture in sending messages، especially among the youth.
Considering the importance of this new way of communications، the present article studies its widly used application، i.e. the humors sent through SMS. The purpose of the research is to study، from a discourse analysis perspective، the most common techniques، and the most dominant approaches in forming humors.
Having analysed the data، we found that in most cases the Grician Co-operative Maxims have been violated in different ways.
ملخص الجهاز:
فصلنامه علمی پژوهشی«پژوهش زبان و ادبیات فارسی» شماره پانزدهم،زمستان 1388:198-175 تاریخ دریافت:29/11/1387 تاریخ پذیرش:22/04/1388 تلفن همراه بهعنوان رسانه مکتوب: مطالعهای گفتمانی از متون طنز پیام کوتاه فارسی بهروز محمودی بختیاری* آرزو آدیبیک** چکیده استفاده روزافزون از تلفن همراه در جامعه امروز،با توجه به امکاناتی که خدمات آن در اختیار میگذارد،ارتباطات فردی و کلامی ما را دگرگون کرده است.
این پژوهش با توجه به اهمیت این شیوه نوین ارتباطی،به بررسی یکی از مهمترین کارکردهای استفاده از پیام کوتاه یعنی طنزهای ارسالی میپردازد و عوامل اصلی ایجاد طنز را بررسی میکند.
چهارچوب نظری این پژوهش را عمدتا دیدگاههای زبانشناختی راس(1998)و ریچی(2004)تشکیل میدهند،که طنز کلامی را در دو حوزه معنیشناسی ارسال شده به تلفن همراه نویسندگان این مقاله در طول سالهای 1386 و1387 بوده است،که البته تمامی آنها در این مطالعه بهکار نرفتهاند و بهطور مشخص موارد زیر از مجموعه این پیامها کنار گذاشته شدهاند: 1)مواردی که در آنها اقلیتهای قومی و منطقهای مورد تمسخر قرار گرفته بودند.
اما از آنجا که طنزهای ناشی از تناقض،همانگویی،اغراق،تشبیه و استعاره از دیگر مواردی است که بعد از طنزهای ناشی از ابهام از اهمیت وافری در طنزهای کلامی برخوردارند،لذا در بخشهای بعدی این مقاله به توضیح در مورد آنها و نمونههای یافت شده در متون پیام کوتاه فارسی خواهیم پرداخت.
اما در جدول 2 که طنز از دیدگاه کاربردشناسی زبان بررسی شده،شکستن اصل همکاری از سوی گوینده بخش اعظمی از دادههای این پژوهش را به خود اختصاص داده است.