ملخص الجهاز:
"14-ارتباط صداشناسی با خط چیست؟ بهطور قراردادی،برای هر صدا نشان یا نشانههای خطی خاصی به نام حرف ایجاد شده است که در هنگام نوشتن کلمهها، طبق قوانینی،صداهای تشکیل دهندهء آن کلمه به نشانههای خطی تبدیل میشود.
15-چرا در پایهء اول ابتدایی صداشناسی و صداآموزی انجام میگیرد؟ الف-شناخت هر صدا وسیلهای است تا شکل خطی آن به کودک یاد داده شود.
آموزگار برای نشاندادن حالت دستگاه گفتاری برای تولید هر صدا نسبت به صداهای دیگر باید از این شیوه استفاده کند.
26-آموزش یک صدا با جنبهء دیداری و شنیداری چه رابطهای دارد؟ پس از استفاده از تصویر و اشیای ملموس برای آموزش یک صدا،مطابق بند(25)باید آموزش از جنبههای دیداری و شنیداری تنها به جنبهء شنیداری و تشخیص صدای موردنظر از راه گوش در هر جای کلمه هدایت گردد.
28-آیا صداآموزی آوایی از اول تا پایان در قالب کلمههای معنیدار انجام گیرد؟ پس از استفاده از کلمهای معنیدار و آموزش صدای موردنظر طبق بند(25)آموزگار باید آموزش آن صدا را به گونهای هدایت کند که کودک در هر تلفظی کلمهء معنیدار و لفظ بیمعنی را تشخیص دهد و بداند که در آنچه صداهایی به کار رفته و آیا صدای موردنظر در آن هست یا خیر.
از آنجا که ممکن است یک صدا دارای چنین خطی مانند(هـ هـ؟ه؟ه)یا یک حرف دارای چند صدای گوناگون باشد،زبانشناسان برای هر صدا در هر حالت یک نشان مخصوص انتخاب کردهاند که دانستن آن نشانها برای آموزگاران مفید است و به آنان در بسیاری از مسایل زبانآموزی کمک میکند.
مانند (ba?) پ-صدای(ع)و(ء)که نشان فونتیک آنها(؟)است، امتدادناپذیر است و جزو صداهای زبان رسمی فارسی کنونی به حساب نمیآید."