خلاصة:
یکی از مسائل مهمی که در زمینهء عملیات بارگیری فرآوردههای نفتی در انبارهای نفت مطرح است و پدیدهای نامطلوب به شمار میرود،معطلی نفتکشها قبل از ورود به انبار است. تخصیص مناسب و صحیح منابع،از اهداف اصلی بیشتر انبارهای نفت دنیا است.در این مقاله، به منظور دستیابی به نتایج کمی برای تجزیه و تحلیل سیستم عملکرد انبار نفت شمال غرب تهران،اقدام به طراحی مدل صف انبار با سرویسهای متوالی گردیده است.با توجه به شرایط شبکههای جکسونی،این شبکهها نمیتوانند دربردارنده تمامی شرایط سیستم انبار باشند. بنابراین نسبت به شبیهسازی این سیستم،اقدام شده است.نتایج اعتبارسنجی خوبی در مقایسه با مقیاسهای سیستم واقعی به دست آمده است.در نهایت با مقایسه نتایج مدل شبیهسازی با واقعیت مشخص شد که تغییر ترکیب بازوهای بارگیری یا افزایش ظرفیت برخی ایستگاههای انبار در پایین آوردن زمانهای انتظار نفتکشها نقش اساسی دارند.آنالیز حساسیتهای مختلفی برای مطالعه اثر ترکیبهای مختلف بازوهای بارگیری بر افزایش زمان انتظار نفتکشها انجام گرفته است.در این مقاله،نتایج حاصل از آنالیز حساسیتها بهطور خلاصه آورده شده است.
ملخص الجهاز:
"2 4-1-تجزیه و تحلیل دادههای ورودی براساس نیاز مدل طراحی شده برای انبار نفت شمال غرب تهران،بررسی و برازش دادههای خام و دستهبندی آنها مشهود و مشخص است،عمده متغیرهای مورد مطالعه عبارتند از: 1-نرخ ورود نفتکشها با سه گروه فرآورده در سه شیفت کاری 2-نرخ بارگیری نفتکشها با سه گروه فرآورده و سه نوع ظرفیت 3-زمان سرویسدهی به نفتکشها در همهء ایستگاههای کاری در انبار به منظور این کار،اطلاعات 10 روز متوالی انبار در سال 1386،جمعآوری و به نرم افزار آماری EasyFit 1وارد شده است.
6-پیشنهادات برای کاهش زمان معطلی نفتکشها در انبار نفت شمال غرب تهران در این بخش پیشنهاداتی برای حذف یا کاهش توقفات و معطلی نفتکشها ارائه میشوند،که برمبنای علل به وجود آمدن این توقفات بوده و سعی بر رفع مشکلات موجود دارند و به شرح موارد زیرند: -افزایش ظرفیت در ایستگاه قبل از بارگیری و ایستگاه صدور حواله پس از بارگیری -تغییر ترکیب بازوهای بارگیری از وضعیت فعلی -مکانیزه شدن امورات انبار و استفاده از تجهیزات پیشرفتهتر -به نظم درآوردن ورود و خروج نفتکشها(با توزیع آماری مناسبتر) تا از یک سوی اتلاف وقت ناشی از نبود امکانات را شناسایی کرد و از سوی دیگر با استفادهء بهینه از ناوگان حمل و نقل(نفتکشها)بازدهء کاری انبار را بالا برد.
در شکل(10)،عوامل مؤثر ذهنی در خواب و توقف نفتکشها براساس خروجیهای مدل شبیهسازی و مشاهدهء سیستم واقعی انبار و نظرات افراد خبره به سیستم،در انبار نفت شمال غرب تهران نمایش داده شده است،که این عوامل را نیز میتوان در تحقیقات دیگری وارد مدل شبیهسازی و با استفاده از ابزار مناسب اثر آنها را بر زمان انتظار نفتکشها تحلیل کرد."