خلاصة:
امام صادق علیه السلام و نیز موضعگیریهای صریح و پرخاشگرانهی امام موسی بن جعفر علیه السلام که اوج حرکت و مبارزهی سیاسی ائمه علیهم السلام را نشان میدهد، همچنین موضعگیریهای هشیارانه و سنجیده و پرخاشگرانه و رسواگر امام رضا علیه السلام و پس از آن،در دورهی نهایی حرکتهای امامت،دوران امام جواد و امام هادی علیهم السلام،که اوج فشار و اختناق دستگاههای سیاسی حاکم است، نوع مناسبات ائمه علیهم السلام با قدرتهای فاسد زمان،ملموس و عینی گردیده است. در این بخش از نوشتار،به نوع مناسبات و روابط امامان علیهم السلام با قدرتهای فاسد و حکومتهای جور و غصب پرداخته شده است؛به اینگونه که امامان شیعه علیهم السلام،هرگز در برابر نظامهای سیاسی حاکم،حالت انقیاد و تسلیم نداشتهاند،بلکه همواره موضعی پرخاشگرانه برگزیدهاند.علی علیه السلام در برابر جریانهای موجود و حاکمیت معاویه،امام حسن مجتبی علیه السلام نیز در برابر معاویه،امام حسین علیه السلام و سازش ناپذیریاش در برابر یزید که منجر به حادثهی عاشورا گردید،تلاشهای نفسگیر و پرمخاطرهی امام سجاد علیه السلام، که منجر به کادر سازی مبارزاتی گردید و موضعگیریهای امام باقر علیه السلام و
ملخص الجهاز:
"به نظر ما پس از صلح امام حسن علیه السلام،که در سال چهل هجری اتفاق افتاد،اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله قانع به این نشدند که در خانه نشسته و فقها احکام الهی را آنچنان که میفهمند بیان کنند،بلکه از آغاز صلح برنامهی همهی امامان علیهم السلام این بود که مقدمات را فراهم کنند تا حکومت اسلامی را به شیوهای که مورد نظرشان بوده بر سر کار بیاورند و این را به روشنی در زندگی و سخنان امام مجتبی علیه السلام میبینیم.
در این معنا روایتی هست که در این جا میآوریم:در کافی،ابو حمزه ثمالی از امام محمد باقر علیه السلام چنین روایت میکند: سمعت ابا جعفر علیه السلام یقول:یا ثابت ان الله تبارک و تعالی قد کان وقت هذا الامر فی السبعین؛یعنی حکومت و ولایت اهل بیت علیهم السلام،در همهی روایاتی که کلمهی«هذا الامر»آمده یا اگر در همه نگوییم در اغلب روایاتی که این کلمه هست،مقصود حکومت اهل بیت است،در پارهای از موارد هم به معنای قیام آمده است.
امام باقر علیه السلام،در این روایت میفرماید:خدای متعال برای این کار که مورد نظر است و همان حکومت اهل بیت علیهم السلام است،تاریخی و وقتی تعیین کرده بود که آان وقت سال هفتاد است،یعنی ده سال پس از شهادت امام حسین علیه السلام،فلما ان قتل الحسین صلوات الله علیه،استد غضب الله تعالی علی اهل الارض فاخرة الی اربعین و مأة»(مقام معظم رهبری،5631،21)."