ملخص الجهاز:
"» من نمیتوانم-و حق ندارم-با قاطعیت اعلام کنم که حادثه سقوط هواپیمای فوکر 82 ارتباطی با مستعمل بودن آن داشته است،اما وقتی که سازمان هواپیمائی کشوری از مسافران پرواز رفت همین هواپیمای ساقط شده درخواست میکند مشاهدات و استنباط های خود را در جریان سفر هوائی از تهران به اصفهان اطلاع دهند آیا حق نیست در مورد سلامت هواپیمای ساقط شده شک کنیم؟خصوصا وقتی چند روز بعد در روزنامههای داخلی به نقل از روزنامه حریت ترکیه میخوانیم که«این هواپیما ابتدا متعلق به ترکیه بوده،آن را به فرانسه فروختهاند و پس از آنکه فرانسویها رس آن را میکشند به شرکت هواپیمائی آسمان فروخته میشود».
گرچه چند روز بعد مدیر عامل شرکت آسمان اذعان کرد هواپیما در ارتفاع 81 هزار پائی منفجر و به یک میلیون قطعه تقسیم شده،و نیز بر تأیید سلامت هواپیما تأکید کرد اما حرفی از ادعای روزنامه حریت نزد تا دانسته شود آیا این همان هواپیمای سه دست گشته هست یا نه؟از طرفی وقتی میخوانیم که آقای محمد کاظم سیفیان نماینده مجلس و رئیس کمیسیون راه و ترابری میگوید«تجهیزات سازمان هوایی از مشکلاتی است که باید بدان رسیدگی شود،از جمله آنها میتوان از سیستم رادارها نام برد که از کیفیت لازم برخوردار نیستند»آیا حق نداریم در مورد ایمنی پروازهای داخلی دچار تردید شویم؟ در چنین شرایطی راهحل عقلانی چیست؟ ظاهرا از دیدگاه مسؤولان امور شرط عقل در این است که به جای رفع کاستیها و نوسازی ناوگان هوائی کشور اجازه تأسیس دهها شرکت هواپیمائی جدید را بدهند."