ملخص الجهاز:
"نقاشی قهوهخانه برخلاف آنچه گفته میشود،با برآمدن خود از دل خیابان و بازار،با همزمانی خود با مشروطیت و تفکر مردمسالار،با انتخاب مضامین قهرمانی،با بیتعلقیاش،نسبت به دربار و کلکسیونرهای باسواد و بیمحلی به هر نوع صورت هنر بیگانه،نه فقط از بنیان نسبت چندانی با هنر سنتی ندارد که در برهه درخشانی از تاریخ ایران،نقش ناخودآگاهانهای در مدرنیسم نقاشیمان نیز داشته است.
اگر ما هنوز هم براساس همان رسم دیرینه جهان سومی و نگاه نافی و غیر ناقدانه،در پی یافتن ریشهای مدرنیسم در هنر ایران،نخواهیم به یک نقطه مشخص و گاه حتا یک شخص حقیقی برسیم و همه نفرت یا ستایشمان از وضعیت موجود در تاریخ را به نام او ثبت کنیم، خواهیم دید که در تحول تاریخی مدرنیسم در نقاشی ما، اشخاص فقط جزیی از پیکرهای بودند که در آن نقاشان قهوهخانه نیز از راهی دیگر،و شاید اصیلتر،آن را پیمودند."