ملخص الجهاز:
"هنر و طنز در ایران،که به همت شیرین نشاط و نیکزاد نجومی برگزار شده،اولین نمایشگاه مجموعه آثار اردشیر محصص در امریکا است.
» اردشیر محصص که به نوعی سائول استاینبرگ ایران است،در 6791، بعد از این که فهمید شاه رفتهرفته از کاریکاتورها و طرحها و چاپهای تعدادی از آنها در صفحه اظهار نظرهای مقابل سردبیر تایمز ناخوشنود شده،تهران را ترک میکند.
این دو به نوعی همعیار هستند: محصص هنرمندی که درس وکالت خوانده و کلارک وکیلی که مجموعهدار هنری است و آثار اعجاببرانگیزی از دیگو ریورا، اوروزکو و دالی-یک دالی منحصر به فرد دارد.
» (به تصویر صفحه مراجعه شود) زندگی در ایران؛ بدگمانی و فکاهی به روایت تصویر آرت ریویو-نیویورک تایمز-03 می 8002 چند دهه پیش از آن که مرجان ساتراپی اولین برگ طرحهای کتاب برگزیده پرسپولیس(خاطرات مصور فکاهی)خود را به تصویر درآورد، اردشیر محصص،هنرمند طنزپرداز شصت و نه ساله ایرانی،آثار سفید و سیاهی با ترکیبی از بذله و گزارشگری پدید میآورد که او را در میان روشنفکران و هنرمندان کشورش به چهرهای برجسته تبدیل کرده بود.
اردشیر محصص در این آثار با اشارات پرمعنی به مینیاتور و هنرمندان غربی نظیر گویا و صحنههای تاریخی،زندگی ایرانی را به تصویر کشیده است.
شیرین نشاط و نیکزاد نجومی،که هردو در ایران متولد شدهاند و در حال حاضر در نیویورک زندگی میکنند،طرحهای اردشیر محصص را نخستینبار در روزنامههای ایران قبل از انقلاب دیده بودند.
آنان میگویند:«بعد از نمایشگاه موزه هنر مدرن در 6002،تحت عنوان بدون مرز: هفدهگونه شیوه نگریستن(نمایشگاه گروهی از آثار شیرین نشاط،مرجان ساتراپی و هنرمندان دیگری از جهان اسلام در کنار آثار هنرمندان امریکایی نظیر بیل وایولاو مایک کلی)لازم دیدیم اردشیر محصص را بار دیگر به بینندگان غربی معرفی کنیم."