ملخص الجهاز:
"دوم:وجود فاصله و گودالی میان تفسیرها و احادیث مأثور از پیامبر و اهل بیت -علیهم السلام-مگر آنجا که مستقیما به تفسیر آیهء کریمه مربوط میشود،با علم به این که همه احادیث پیامبر و اهل بیت در واقع تفسیری از قرآن است و بنابراین چیزی جز انعکاس نور وحی بر قلبهای ایشان نیست و به همین سبب لازم است برنامهء تازهای برای تفسیر از طریق این مجموعه بزرگ روایات طرحریزی کنیم،ولی چگونه؟ از طریق حذف کردن قید لفظ و معطوف داشتن توجه به معانی،پس هنگامی که از آیهء کریمه حقیقتی را الهام گرفتیم،در نحصوص به دنبال تبصرههای توضیحی برای آن به جستوجو برمیخیزیم و آنها را در تفسیر این آیه برای تکامل معنی ثبت میکنیم...
روش تفسیر همانطور که در مقدمه اشاره گردید در قرن چهاردهم نهضت تفسیرنگاری گسترده شده2و هر مفسری روش خاصی را در تفسیرنگاری قرآن برگزیده است و از جمله روش«تفسیر هدایت»است به آن اشاره میگردد: 1-تفسیر قرآن به قرآن: مفسر و قرآنپژوه معاصر در شیوه تفسیرنگاری احیاگر روش تفسیری ائمه(ع)است،یعنی«تفسیر قرآن به قرآن»در واقع مفسر محترم حدیث«القرآن یفسر بعضه بعضا»را سرلوحه روش تفسیری خود قرار داده است،زیرا پیامبر(ص) و ائمه در تفسیر و تبیین آیات الهی این روش را معمول میداشتند،انگیزه رویآوری به روش تفسیر قرآن به قرآن توجه به پیوند و ارتباط سیستمی آیات از نظر محتواست و آنچه به این تفسیر،عظمت بخشیده و بر برجستگی آن افزوده بهرهمندی گسترده مفسر از این شیوه است و حل بسیاری از مشکلات تفسیری در پرتو این نگرش ژرف که مؤلف در مقدمهء تفسیر درباره روش تفسیری خود چنین نگاشتهاند: «در نوشتن این تفسیر بر روش تفکر مستقیم،بدان صورت که در بخش تمهیدی این مقدمه بدان اشاره کردهام،یعنی روش الهام گرفتن بیواسطه از آیات و رجوع کردن به خود قرآن در آنچه که فهم آیات با دشواری مواجه شود."