ملخص الجهاز:
"این نقاش شاعر،نه تنها در شعر و نقشهایی که میکشید،بلکه به طور کلی در زندگی شخصی خود و در مطالعات فرهنگی نیز دست به نوعی از ویرانگری عادتها زده است.
بعدتر بر این پندار بودند که او میخواست مانند آرتور کراوان،که زمان سخنرانی عریان شده بود تا نشان دهد با ذهنیتی دادائیستی،یکسو ررئالیست کامل است،خود را جور دیگری نشان دهد!اما واقعیت این است که ایرانی از نشان دادن خود دست شسته بود و این همانا سرچشمه از نگاهی خیامی داشت.
»2ضیاءپور هم مثل هوشنگ ایرانی فرانسه و هنر مدرن را دیده بود و حالا که داشت از بورسیه پاریس بازمیگشت،و با توجه به اینکه با نقاشی کوبیست در کارگاه نقاشی آندرهلوت آشنا شده بود،در ایران به هر جایی سرک میکشید تا ترویج ذهنیت مدرن کند.
او میخواست با آوردن فیگور در وسط صفحه سفید و ایجاد خلأ در اطراف آن،تکنیکی از اهالی کوبیستی را در ایران، برای اولین بار،اجرا کند که در فرانسه به عنوان تکنیک ساختمان فضایی معروف بود.
»-اشاره ایرانی به جسم نیمخدایی و جسم اثیری علاقه او را به فلسفه هند نشان میدهد-شروع شعر اینطور است؛از آنجا که مرا امید بازگشت نیست/از آنجا که مرا امیدی باقی نیست/از آنجا که مرا امید آن نیست/که استعدادی چون این و دانشی چون آن را آرزو کنم/دیگر نخواهم کوشید که برای چنان چیزهایی بستیزم/(عقاب فرتوت را با گشودن بالها چهکار؟)/چرا بر عظمت نابود شده یک فرمانروایی مبتذل زاری کنم؟»..."