ملخص الجهاز:
"ویژگی دیگر دانستههای علمی این است که امکان کنترل آنها به وسیله تجربه وجود دارد و قابل اثبات و عینیاند بهطور کلی علم مخالف عقیدهای است که مبتنی بر تاکیدی بیدلیل بوده و صرفا ذهنی باشد؛چرا که عقیده براساس یک احساس مبهم از حقیقت و بدون شناخت علمی از آن،شکل میگیرد.
آنها را میتوان به مثابه ابزاری تلقی کرد که در علوم تجربی بشری به کار میروند به عبارت واضحتر باید گفت که در اینجا بحث یک زبان،و یک ساختار زبانشناختی محض و تهی مطرح میشود که امکان تغییر اشیاء و ارتباط دادن آنها را با یکدیگر فراهم میسازد.
اما از سوی دیگر دین ادعا میکند که یک واقعیت فرا طبیعی وجود دارد که در دسترس دانش ما نیست ولی بر وجود ما تاثیر میگذارد تعداد قابل توجهی از روشنفکران،از جمله برخی از فیلسوفان دین بر این باورند که علم و دین،دو شیوه تحقیق تکمیلی معتبرند که موضوعشان روشن ساختن واقعیتها در دو زمینه جدا است که هیچ کدام نباید به حریم دیگری دست اندازی کنند.
بنابراین چرا این سؤالها مطرح شدهاند؟ شاید هنوز منازعاتی بین علم و دین وجود دارد یا شاید برخی محافل دینی هنوز به یک الهیات جهان محور تمایل دارند و بر این باورند که میتوان تصویر خود از جهان را با تصویری که علم از جهان میدهد آشتی دهند شاید بتوان راه دیگری یافت و این پرسشها را به گونهای دیگر و با محوریت انسان طرح کرد؛انسانی که به واسطه فعالیت حرفهای خود در یک رشته از علوم طبیعی قرار میگیرد و در عین حال رفتاری دینی نیز دارد."