ملخص الجهاز:
"اولین شماره فصلنامه سینمایی فارابی در بخش«سخنی در آغاز»پس از اشاره به ورود سینما به ایران،سینما در دوران پهلوی،ژورنالیسم پس از پیروزی انقلاب،به هویت نوین سینمای ایران یعنی هویت دینی میپردازد:«جستوجوی هویت دینی عرصه گستردهای از تجربیات گوناگون را در همه زمینهها پیش روی سینمای ایران نهاده است،از آن جمله زمینه نگارش راجع به سینما تلاش این فصلنامه این خواهد بود تا تجربهای باشد در فتح باب نقد،بررسی و بحث جدی و شایسته و همطراز با هویت مورد توقع از سینما به عنوان مقولهای فرهنگی-هنری».
در پاراگراف سوم رویکرد جدید فصلنامه بیان میشود:«تا شماره بیست و چهارم روال کار بر آن بود که هر جلد حاوی مضامین و موضوعات متنوع باشد،اما از مدتها پیش و حتی در زمان انتشار شماره پیشین این بحث قوت گرفته بود که اگر هر شماره به یک موضوع اختصاص داده شود،احتمالا نشریه برای علاقهمندان به مباحث نظری مطلوبتر و کاراتر خواهد شد».
اما مهمترین نکته در شماره بیست و پنجم به مدیر مسئولی دکتر محمد رجبی و سردبیری مسعود ترقیجاه این است که نشریه به هویت مستقل خویش دست یافته و در سرمقاله نیز به این هویت مستقل اشاره نیشود:«وجود یک نشریه نظری در مباحث سینمایی با توجه به موقعیت کنونی سینمای ایران جدی و ضروری است».
شمارههای اخیر فصلنامه فارابی که هر بار به موضوعی ویژه اختصاص دارند در شرایطی منتشر میشوند که زمانی سردبیر فعلی نشریه در سرمقاله شماره بیست و هشتم نشریه در تعریف فصلنامه گفته بود:«فصلنامه،در تعریف خود مجموعه مقالات متنوعی است که میتواند تعداد بیشتر از مخاطبان را پوشش دهد و مسائل اگرنه دقیقا یک فصل از سینمای ایران و جهان را حد اقل بخشی از چنین رسالتی را منعکس کند»."