ملخص الجهاز:
"در این صورت حتما باید برای آن علت مادیای جستوجو کرد،مانند نحس بودن دروز 13 که یک اندیشه اجتماعی بوده و قطعا یک علت طبیعی داشته است،درحالیکه دین،یک امر آسمانی و فوق طبیعت است و برای چنین چیزی نمیتوان از روشهای جامعهشناسی و روانشناسی استفاده کرد و به عبارت روشنتر،دین خواسته درونی و ناخودآگاه انسان به شمار رفته و با وجود او به هم آمیخته است و برای پیدایش چنین چیزی نمیتوان علتی بیرون از وجود او (به تصویر صفحه مراجعه شود) کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که در حوزه علوم اسلامی-مخصوصا سیرهنویسی-اهل تحقیق و پژوهش باشد و کتاب «فروغ ابدیت»آیت الله جعفر سبحانی را مطالعه نکرده باشد.
+آیا علم کلام سنتی و فلسفه اسلامی برای پاسخ به مسائل زمان ما و صورتبندی تغییرات و تحولات در جهان امروز کارایی دارند؟از نظر حضرتعالی جایگاه دستگاههای متافیزیکی اندیشه در دنیای امروز کجاست؟ نیازها و دغدغههای فکری بشر در طول زندگی،به 2 بخش تقسیم میشوند: 1-دغدغههای او درباره هستیشناسی و به تعبیر دیگران جهانشناسی:چنین موردی میتواند جایگاه بلندی در پاسخ به پرسشها و نیازهای فکری بشر داشته باشد و هیچگاه بشر از این نوع تفکر و پرسش و پاسخ بینیاز نشده است.
+جای چنین مباحث و موضوعاتی برای پژوهش در م وضوعات کلامی،فقهی، قرآنی و تاریخی خالی است؟نیازهای جدید پژوهشی درباره این موضوعات چیست؟ در مورد کلام،آنچه امروز لزوم بیشتری دارد،همان مسائل نوظهوری است به نام مسائل جدید کلامی که طراحان آنها کشیشان مسیحی هستند و بسیاری از این مسائل شمشیر دولبه است؛میتواند دین و مذهب را یاری کند و در عین حال میتواند مخرب و ویرانگر باشد؛مسائلی مانند«پلورالیسم»(کثرتگرایی»و سکولاریسم(جدایی دین از جامعه)یا مساله انتظار بشر از دین و امثال اینها که امروز به وسیله رسانههای عمومی مطرح میشود و خوشبختانه فلسفه اسلامی و کلام سنتی ما با توانایی کامل در حل این مسائل کوشاست."