ملخص الجهاز:
"در واقع ویتگنشتاین(در تراکتاتوس) و پوزیتیویستهای منطقی محدوده و تعریفی برای زبان تعیین کردند و اظهارات و عباراتی را که مطابق با این تعریف نبودند،خارج از قلمرو و محدوده زبان دانستند؛در حالی که ویتگنشتاین در دوره دوم تفکر خود(یعنی در پژوهشهای فلسفی)معتقد است که کار فیلسوف تجویز کاربرد زبان(و تعیین محدوده آن)نیست بلکه کار او،توصیف کاربرد زبان است.
*صورت حیات و بستر کاربرد واژگان ویتگنشتاین در«تراکتاتوس»معتقد بود معنای واژه همان چیزی است که واژه برای آن وضع شده است و در واقع،آن چیز با آن واژه نامگذاری شده و گزارههای معنیدار نیز مرکب از نامهای اشیا و به منزله تصویری از عالم واقع بودند ولی براساس«پژوهشهای فلسفی»ممکن است واژهای به منزله«نام» برای شئ خارجی به کار رد ولی این فقط یکی از کاربردهای واژه است.
همانطور که ذکر کردیم براساس تراکتاتوس، اعیان بسیطی وجود دارند که با واژههای نامگذاری میشوند و گزارههای اولیه از ترکیب این نامها شکل میگیرند،ولی براساس پژوهشهای فلسفی بساطت و مرکب بودن یک چیز،مطلق نیست بلکه بسته به بازی زبانی است که ما در آن لفظ«بسیط»یا«مرکب»را برای آن شیء به کار میبریم.
با این توصیف از گزارهها و زبان،ما ماهیت مشخصی برای زبان داریم اما در پژوهشهای فلسفی،ویتگنشتاین سخن از تطابق و عدم تطابق جمله«اوضاع چنین است» با واقع را بیمعنا میداند؛«گفتن اینکه این گزاره مطابق واقعیت است(یا نیست)،سخن آشکارا بیمعنایی است.
هیچ زمینهای نیست که براساس آن بتوان معیاری برای صدق و توجیه گزارهها و باورهای تمام زمینههای دیگر ارائه داد بلکه هر زمینه و هر صورت حیات قواعد زبان و معیار صدق و توجیه گزارههای خود را در خود دارد؛«آنچه صادق( true )یاکاذب( Falsch/false ) است،آن چیزی است که انسانها میگویند و آنان در زبانی که از آن استفاده میکنند،توافق دارند."