خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش بررسی ویژگی های روان سنجی پرسش نامه توانایی ها و مشکلات در نمونه کودکان ایرانی بود. این مقیاس برای سنجش مشکلات رفتاری و عاطفی کودکان طراحی شده است. روش: سنجش های مادران و آموزگاران در مورد 413 کودک 10 تا 12 ساله (193 پسر و 220 دختر) گرد آوری و ارزیابی شدند. به منظور تعیین ویژگی های روان سنجی این مقیاس، تحلیل عاملی و همسانی درونی به کار گرفته شد. رابطه هر یک از زیرمقیاس ها با جنسیت، داده های هنجاری برای این گروه سنی و نقاط برش نیز محاسبه شدند.
یافته ها: برای همه زیرمقیاس ها اعتبار متوسط رو به بالا به دست آمد، ولی از ساختار پنج عاملی اصلی مقیاس، حمایت نشد. نتایج نشانگر روایی مناسب گزارش های مادران و آموزگاران در روابط میان زیرمقیاس ها با یکدیگر بود. نمره کل مشکلات پسران هم در ارزیابی های مادران و هم در ارزیابی های آموزگاران به طور نسبی بیش از دختران بود.
نتیجه گیری: فرم فارسی این مقیاس از یک ساختار سه عاملی با ویژگی های روان سنجی خوب برخوردار بود. هر چند استفاده از این مقیاس در پژوهش های روانشناسی روی نمونه های کودکان ایرانی آن چنان مورد توجه قرار نگرفته، یافته های این پژوهش نشان دهنده ارزش معنی دار این مقیاس برای استفاده از آن در پژوهش های آتی است.
ملخص الجهاز:
"1- Strengths and Difficulties Questionnaire 2- Goodman 3- conduct problems4- hyperactivity 5- emotional problems6- peer problems 7- prosocial behavior8- Meltzer 9- Bailey 10- Child Behavior Checklist 11- Achenbach12- Hawes 13- Dadds 14- Gatward 15- Corbin 16- Ford17- Health of the Nation Outcome Scales18- Gowers 19- The Mental Health Outcomes and Assessment Training 20- Development And Well-being Assessment 21- Obel 22- Mental Health Foundation 23- Dalsgaard 24- Stax25- Bilenberg 26- Koskelainen 27- Sourander 28- Kaljonen29- Woerner 30- Fleitlich-Bilyk31- Muris 32- Meesters 33- Van den Berg 34- Van Roy 35- Groholt 36- Heyerdahl 37- Clench-Aas 38- Smedje 39- Broman 40- Hetta 41- Von Knorring 42- Gioia 43- Isquith 44- Guy 45- Kenworthy 46- Capron 47- Therond 48- Duyme 49- Dickey 50- Blumberg 51- Becker 52- Rothenberger 53- Matsuishi 54- Van Leeuwen 55- Meerschaert 56- Bosmans 57- De Medts 58- Braet 59- multi-informant 60- Mullick روش جامعة آماری این پژوهش، کودکان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران بودند.
یافته چهارم این پژوهش به تفاوتهای جنسیتی مربوط میشود؛ هم در ارزیابیهای مادران و هم در ارزیابیهای آموزگاران در نمره کل مشکلات، و نمرات زیرمقیاسهای 1- Bourdon 2- Rae3- Simpson 4- Koretz5- pilot study 6- Malmberg7- Rydell 8- Van Widenfelt9- Goedhart 10- Treffers11- positive constructural factor بیشفعالی، مشکلات سلوکی و رفتار نوعدوستی میان دختران و پسران تفاوت معنیدار وجود داشت."