خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و عملکرد شغلی مدیران مدارس راهنمایی دخترانه و پسرانه شهر همدان بود.66 مدیر به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی و 330 دبیر از 66 مدرسه بطور تصادفی(هر مدرسه 5 نفر)انتخاب شد.نتایج پژوهش نشان داد از میان ویژگیهای شخصیتی،رابطه برونگرایی،ثبات هیجانی و سازشکاری با عملکرد شغلی(زمینهای-وظیفهای)معنادار است.اما رابطه بین ویژگی شخصیتی وجدان و تجربهپذیری با عملکرد شغلی معنادار نیست.افزون بر این،رابطه بین سن، سابقه خدمت با عملکرد شغلی در هردو بعد زمینهای و وظیفهای معنادار نبود.
ملخص الجهاز:
"نتایج اولین فراتحلیل یو1و مینگ2(2002)در مورد رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و عملکرد شغلی در کره(از 10 مطالعه مستقل)نشان داد میانگین همبستگی اصلاح شده بین ثبات هیجانی و عملکرد( rc-1/10 )با 80% درصد اطمینان برای این عامل بزرگتر از صفر است و این دلیل بر فقدان تعدیلگرهایی است که برآورد اعتبار را تهدید کنند.
نتایج پژوهش فراتحلیلی هاتز و دونوان2در مورد رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و عملکرد شغلی در میان مشاغل(کارکنان فروش،نمایندگان مراکز ارائه خدمات،مدیران ماهر و نیمه ماهر)و معیارهای شغلی)رتبهبندیهای ذهنی،دادههای پرسنلی،کارآیی آموزشی(با استفاده از 25 مطالعه مستقل(5525 تا 8083 نفر نمونه)نشان داد اعتبار پیشبینی برآورد شده برای متغیرهای شخصیتی(پنج عامل)در دامنهای از 06/0 تا 20/0 متغیر است.
نتایج تجزیهوتحلیل داده با استفاده از الگوهای رگرسیون نشان میدهد در این پژوهش بین ویژگیهای شخصتی سازگاری،برونگرایی و ثبات هیجانی و عملکرد شغلی(زمینهای و وظیفه- ای)رابطه مثبت وجود دارد(ضرایب بتا در سطح 95 درصد معنادار است)و این متغیرها پیش- بینیکننده معتبری از عملکرد شغلی هستند.
رابطه تعاملی بین آموزش و ویژگیهای شخصیتی در پیشبینی عملکرد شغلی نشان می دهد که ویژگی شخصیتی برونگرایی در مدیرانی که دارای آموزش ضمن خدمت بیشتری بودهاند پیشبینیکننده معناداری از عملکرد شغلی هم در بعد زمینهای و هم در بعد وظیفهای بوده است که این یافته موافق با نتایج سالگادو و همکارانش است که اشاره گردید)."