خلاصة:
مفهوم آرزو، از بنیادی ترین مفاهیم فرهنگ و ادب صوفیانه و از پربسامدترین مضامین و نقش مایه های قصه های فارسی ا ست. گونه شناسی این نق ش مایه و نیز، تبیین اهداف،
مصادیق و کارکردهای آن، با تاکید بر متون صوفیانه، هدف نوشتار حاضر است.
این بررسی، نشان می دهد که:
اولا، هر چند آرزوهای صوفیانه، مراتب و مصادیق عالی و حقیر دارد، بیش ترینه آرزوهای صوفیان، از سنخ مقولات مادی ناچیز و در ردیف هوس هاست.
ثانیا، از آن جا که آرزو داشتن در نظر اهل تصوف، ایستادن در برابر مشیت الهی و زیرپا نهادن تعالیم مشایخ قلمداد می شود، امری نکوهیده است.
ثالثا، در اغلب موارد، آرزوها ب ه ویژه آرزوهای مادی، محقق نمی شوند و در صورت تحقق، پشیمانی و یا مجازات در پی دارند.
رابعا، آرزو در دو کتاب مصیبت نامه و منطق الطیر، سویه ای مثبت دارد، چرا که صاحبان
آرزو(سالک/مرغان)، به مرتبه نفی کامل وجود خویش و فنا در حق رسیده اند، پس آرزویشان(وصال حق/ رسیدن به سیمرغ) محقق م یگردد. خامسا، آرزو در داستان های صوفیانه، عموما چهار کارکرد دارد : عنصر آغازگر داستان؛ عنصر داستان ساز؛ عنصر مکمل داستان؛ و عنصر پایان بخش.
The concept of wish is one of the most basic concepts of the Sufi literature and culture. Also، it is of high frequency in themes and motives of Persian tales. In the present article an attempt has been made to examine the typology of this motive، its goal، examples and functions in the Sufi texts. This survey clarifies the following. 1) Although the mystical desires have high as well as low examples، but most of them are material and worthless so as they may be reckoned among caprices. 2) Since، to wish، from viewpoint of Sufism، regarded as objection against the Divine providence and teachings of spiritual masters، it is taken blameworthy. 3) In most cases، desires in general and material desires in particular are not fulfilled، and if so، they will bring up repentance and punishment. 4) Desire in Manteq al-Tayr and Mosibat Nāma of Attār has a positive direction، and since the aspirants-birds or followers of the path-have reached the full self-negation and annihilated in the Ultimate Reality، so their wish which is the integration with The Real is fulfilled. 5) Wish in Sufi tales has generally four functions: i) The starter element of story ii) The formative element of story iii) The complementary element of story iv) The concluding element of story.