ملخص الجهاز:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نظر یحیی (به تصویر صفحه مراجعه شود) کریم ریسان (به تصویر صفحه مراجعه شود) ضیاء عزاوی (به تصویر صفحه مراجعه شود) ضیاء عزاوی [نقاشی] هنر مدرن در عراق(بخش دوم و پایانی) [به بهانه برپایی نمایشگاه"آن سوی جنگ"در گالری تقینیا-نیویورک] دکتر هادی هزاوهای موزه هنرهای مدرن بغداد در زمان رژیم صدام این موزه افتتاح شد و آن را"مرکز هنرهای صدام"نام گذاشتند.
گالری لیلا تقینیا امروزه نام آثار نقاشان خاورمیانه بیشتر در مجلات و حتا موزهها و گالریها برده میشود و برای اولین بار در تاریخ هنر مدرن غرب این نقاشان سری تو سرها در آوردهاند.
لیلا تقینیا مثل فرفره میچرخد،از دوبی به استانبول و از لندن به قاهره؛و یکی از آثار خوب این گالری معرفی نقاشان مدرن عراقی در امریکاست که شاید اولین نمایش گروهی آنان باشد.
عمار داوود،پنجاه و سه ساله داود در آثارش بیشتر به گذشتهء عراق و به رسوم توجه دارد و از نظر فکری و فلسفی اگزیستانیالیسم(اگزیستانسیالیسم) سارتر و کامو و سورثاالیسم را ترجیح میدهد؛او دنبال زبان هنری بین المللی است که با محیط زندگی جدیدش(سوئد) وفق بیشتری داشته باشد.
موضوعهای انتخاب شده بیشتر دربارهء مردمان سومری،بابلی، آشوری و افسانهء گیلگمش و قانونگذاری حمورابی بود!)این نویسنده،هرچند با خرابی بغداد و غارت موزهها و به یغما رفتن کتابخانههای آن،احساس همدردی میکند و مثل هرانسان علاقمند به هنر و تاریخ بشریت،از وقایع عراق به شدت متأثر میشود،اما تأثر بیشتری من به حال ایرانیانی است که طاق کسری را در خرابی و غارت میدیدند و کتابخانههای جندی شاپور را در آتش!"