خلاصة:
تفاوت فریقین در مسئله امامت، در تعریف معنای امام نیست، بلکه در تصور آنها از امام است. مسئله امامت نزد شیعه مسئلهای کلامی اما نزد اهلسنت مسئلهای فقهی است. به همین سبب، اهلسنت امامت را از فروع دین میدانند که انتخابش به عهده مردم است، اما شیعه این مقام را از اصول دین و امر انتصابی میداند. در این نوشتار ضمن بررسی موضوع فوق به شرایط امام از منظر فریقین اشاره و آرای متفاوت آنان را تبیین و تحلیل مینماید
Difference between the two sects (Shiites and Sunnites) concerning Imamate does not lie in the definition of Imam، rather in their perception of Imam. For Shiites، Imamate is a theological issue، whereas for Sunnites it is a jurisprudential one. That is why Sunnites inclued Imamate in secondary principles of religion، selecting which is up to the people. However Shiites consider it to be of fundamental principles of Islam and the matter of appointment. Examining the above-mentioned issue، this article intends to mention the conditions of Imam from the view point of the two sects and illustrate and analyze their contradictory stances.
ملخص الجهاز:
"» 47 سیفالدین آمدی چنین میگوید: «سخن درباره امامت از اصول دین نیست، بلکه از مسائل لازم نیز به شمار نمیآید، به گونهای که مکلف نتواند از آن اعراض کند یا به آن علم پیدا نکند؛ بلکه اعراض از آن بهتر از پرداختن به آن است، زیرا بررسی این مسئله از تعصب و هوای نفس جدا نمیشود، حتی فتنههایی را برمیانگیزد و موجب بدبینی به سلف میگردد، این در صورتی است که در تحقیق خود واقعبینانه حرکت کند، چه رسد که از راه راست بیرون رود.
72 البته با اینکه راجع به شرط بودن صفت عدالت در امام، جرجانی و صاحب شرح المقاصد ادعای اجماع کردهاند، اما در همین بحث، به اختلاف در این مورد اشاره کردیم و معلوم شد که بعضی از علمای اهلسنت معتقدند که حتی فاسق هم میتواند امام باشد.
» 87 از علمای معاصر، آقای ابراهیم امینی، در کتاب بررسی مسائل کلی امامت بعد از ذکر چند روایت در مورد علم غیب امامان معصوم چنین میگوید: «از روایات مذکور و دهها مانند آنها چنین استفاده میشود که ائمه اطهار نیز با پروردگار جهان و عالم غیب ارتباط دارند و از این راه حقایقی را دریافت میکنند.
در ذیل برخی از سخنان علمای اهلسنت را در این مورد میآوریم: الف) باقلانی در مسئله انتخاب امام چنین میگوید: «به نظر و رأی یک نفر از اهل حل و عقد، امامت یک شخص در صورتی که شرایط لازم را داشته باشد، ثابت میگردد."