ملخص الجهاز:
"خلف الله همچنان مغضوب ماند،ولی دیگر به تحقیقات خود با روش ادبی یا تاریخی در قرآن ادامه نداد،بلکه برای مقابله با بنیادگرایی اسلامی،به تفسیر آزاد متن روی آورد؛آن هم در تمام موارد از رابطه دین با سیاست گرفته و نظریه دولت و پیاده کردن شریعت تا فتوی در مسائل مربوط به زنان و دیگر مسائل؛این همان سرنوشتی بود که تلاشهای ابوزید برای تحقیق ادبی در قرآن با آن مواجه شد.
او اما تندبادهایی را هم دید که در مقابل اسلام و قرآن برخاسته بودند،بویژه پس از حوادث سال 1002،با وجود تمام اینها،موضعی روشن اتخاذ کرد که به گفته خودش به دلیل تعصب نسبتبه همکیشانش نبود،بلکه به این خاطر بود کهاستفاده از متن قرآنی در مقابله با غرب یا از هم گسستن متن برای انتقام از بنیادگرایی و تروریسم، هیچکدام روش علمی یا تحقیق آکادمیک نیست."