خلاصة:
بررسی حیات اجتماعی ایران در روزگار ایلخانان یکی از مواردی است که کمتر توجه پژوهشگران را به خود جلب نموده.علت این مهجوری هم از یک طرف،برخی دشواریهای موجود در مسیر انجام چنین بررسیهائی است.از دیگر سو،جاذبههای دیگر عرصهها میباشد.از این روی کوشش خواهد شد تا در این مختصر با مطالعهی متون تاریخی و برخی از مهمترین متون ادبی دوران ایلخانان و روزگاران نزدیک به آن از طریق بازخوانی توصیفهای موجود در متون،ضمن آگاهی به گوشهای از آداب و رسوم اجتماعی رایج در این روزگار،مدخلی نیز برای مطالعه در حیات اجتماعی ایران در دوران ایلخانان به ویژه در زمینهی تأثیرات متقابل فرهنگی بین ایرانیان و مغولان گشوده شود.
ملخص الجهاز:
"آداب و رسوم اجتماعی رایج در این روزگار،مدخلی نیز برای مطالعه در حیات اجتماعی ایران در دوران
نکتهی دیگری که در این پیوند بایسته توجه است اینکه مغولان در ابتدای ورود و
در این رهگذر جامع التواریخ اثر رشید الدین فضل الله همدانی در
میگردد زیرا به عقیدهی برخی پژوهشگران لباس همواره و«در همه جا نمایاننده موقعیت اجتماعب بوده است»(برودل،2731:603)تفاوت در نوع پوشاک بین مغولان به مرور زمان و
که به دستور چنگیز خان رهسپار دربار وی شده بود از مغولان منطقهی کلوران به دست میدهد،
نوع خوراک مغولان در هماهنگی کامل با شیوهی زندگی ایشان بود به این معنی که با
چنگیز خان به شدت مذمت شده است(رشید الدین فضل الله همدانی،3731،ج 1:875).
نمودن محل دفن خانهای مغول از زمان چنگیز خان به این کیفیت سختگیرانه درآمده است زیرا
در این زمینه انجام داده معتقد است که از دوران قوبیلای قاآن نوهی چنگیز خان ساخته شده
»(رشید الدین فضل الله همدانی،3731،ج 2:1831)همچنین رسم برگزاری مراسم عزاداری به مدت هفت روز برای ایلخانان مغول در ایران احتمالا از دوران غازان خان شروع
9531-8531)البته تشیع کوتاه مدتت اولجایتو خان نیز در این امر بیتأثیر نبوده است(القاشانی:
در این زمینه ابتدا همهی شاهزادگان در مجلس مشورتی که به این منظور تشکیل شده بود با اشاره به وصیت چنگیز خان،امر جانشینی را به اوگتای قاآن محول
این رسم که بعدها در دوران ایلخانان مسلمان چون اولجایتو خان نیز به همین
سیبری که یکی از وجوه مشترک میان مغولان و ایرانیان در گذشتههای بسیار دور بهشمارم میآمد زمینهساز برخی همخوانیها و سازگاریها و مشابهتهای فرهنگی میان این دو قوم"