ملخص الجهاز:
"فیض کاشانی سخن خود را چنین ادامه میدهد: «ثم إنها لما ظهرت بحسب الارادة المخصصة و االستعدادات المختلفة و الوسایط المتعددة مفصلة فی المظاهر المتفرقة من مظاهر هذه العوالم تدرک ذاتها و حقیقتها من حیث هی جامعة لجیمع الکلمالات العینیة و سائر الصفات و الأسماء الالهیة»15(:پس چون ذات حق ظهور یافت برحسب ارادهء مخصص و استعدادت مختلف و وسایط متعدد،به تفصیل در مظاهر متفرق از مظاهر این عوالم،ذات و حقیقت خود را از این حیث که جامع جمیع کمالات وجودی و سائر صفات و اسماء الهی است،ادراک کرد).
کاشانی میگوید: «بالجمله حق سبحانه و تعالی در آینهء دل انسان کامل که خلیفهء اوست تجلی میکند و عکس انوار تجلیات از آینهء دل او بر عالم فایض میگردد و به وصول آن فیض باقی میماند و تا این کامل در عالم باقی است استمداد میکند از حق تجلیات ذاتیه و رحمت رحمانیه و رحیمیه به واسطهء صفاتی و اسمائی که این موجودات مظاهر و محل استوای آنهاست.
3. نبوت و ولایت فیض کاشانی با پیروی از تقریری که سید حیدر آملی به دست داده است،18ائمه و انبیاء را صور گوناگون انسان کامل میداند که ظهور تاریخی ایشان در چهار مقوله قابل بحث است:نبوت عامه،ولایت عامه،نبوت خاصه و ولایت خاصه: «الانسان الکامل إما نبی أو ولی و لکل من النبوة و الولایة اعتباران،اعتبار الاطلاق و اعتبار التقیید ای العام و الخاص.
براساس نظریهء تجلی ذات حق که مقبول فیض کاشانی است،حدیث مذکور را میتوان چنین فهمید که حق سبحانه خود را در صورت آدم(ع)که همان«انسان کاملی»است که در خود همهء عالم را فراهم آورده،ظاهر کرده است."